Feature

Glada toner från Jazz

Rom Artikeln publicerades
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi

”Jazz är en hemsk infektionssjukdom, som med stora steg närmar sig våra friska kuster”. Kapellmästare Hjalmar Meissner tog verkligen till bastonerna i tidskriften Scenen år 1921. Debattartikelns rubrik löd ”Varning för Jazz” och innehållet var naturligtvis rena fantasifostret eftersom Meissner aldrig kört bilen i fråga. Men det har vi – i sin senaste tappning med ny varvvillig bensinfyra på 130 hästkrafter.

Jazz låter ju svängigt, men vid premiären år 2001 så var det ytterst nära att vi fått bekanta oss med en ny Fitta. När bossarna i Tokyo sent omsider fick reda på den svenska innebörden så kasserades allt lanseringsmaterial och namnet byttes över en natt till Jazz. Sedan dess har Honda tryckt ut över sju miljoner exemplar världen över och det är en siffra som säger en hel del om dugligheten.

Småbilar måste erbjuda vissa basala egenskaper som inte går att förbise om modellen ska ha en rimlig chans på marknaden. Stora krav ställs på goda utrymmen för såväl folk som fä samtidigt som bagaget bör svälja ett antal flyttkartonger. Lilleman måste dessutom vara lätt att umgås med, lätt att begripa sig på, lätt att köra och ett lätt val för plånboken. Kriterier som köregenskaper, finfin motor, bra infotainment och hög flexibilitet är så att säga grädde på moset. Honda Jazz är en stadsbil som verkligen anstränger sig på riktigt för att passa dessa kunder och är med på noterna utan att bli tokdyr. Grundpriset börjar från 154 500 kronor och redan då är standardutrustningen riktigt bra.

The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi

Tekniska data

Honda Jazz 1,5 i-VTEC Dynamic

Motor: 4-cyl bensinmotor med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 130 hk vid 6 600 varv/minut. Max vridmoment 155 Nm vid 4 600 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring:Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning:Elservo. Vändcirkel 11,1 meter.

Bromsar:Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg)Axelavstånd 253, längd 401, bredd 169, höjd 155.

Tjänstevikt 1 116. Bränsletank 40 liter.

Prestanda: Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,7 sek.

Förbrukning/Miljö: 5,9 liter per 100 km under blandad körning. CO2 133 g/km.

Pris:187 500 kronor.

Plus

Härligt varvvillig motor

Imponerande prestanda

Bra innerutrymmen

Snygg design

Minus

Dynamics hårdare sittdynor

Något bullrig på grov asfalt

Visa mer...

Hondas stora paradgren är motorer och nya Jazz bjuder på glada toner. Under huven erbjuds bensinfyror på 102 respektive 130 hästkrafter - varav den senare är mest intressant eftersom maskinen är helt ny. Det är en varvvillig underhållare vars sång ger rysningar av välbehag medan varvräknarnålen klättrar sig allt närmare rödmarkeringen vid 6 600 rpm. Om bara Hjalmar Meissner hade hört musikstycket innan han skrev sin uppmärksammade debattartikel så hade kapellmästaren säkert välkomnat Jazzen. Maskinen erbjuds dock enbart till Dynamic-versionen och innebär, förutom sportigare design, en prishöjning med 33 000 kronor. Vill du dessutom ha den trendiga och moderiktiga blå metalliclacken så ökar prislappen med ytterligare 4 900. Hondan är med andra ord ett måste för Jazzfrälsta medan Jazzhatare som Meissner gör klokt i att avstå. (CNP)

The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi
The 2018 Honda Jazz 1.5 i-VTEC Sport Navi

Willy Priske och Johannes Gardelöf