Feature

Konsthallens nya duo tror på konst för alla

Feature Artikeln publicerades

Kristianstadstjejerna Filippa Forsberg och Märta Wållgren tog klivet ut i världen, till konsten, till London, till Lund och Malmö. Sedan kom de hem igen, först till Wanås Konst och nu till Kristianstads konsthall. Tillsammans med konsthallschef Marika Reuterswärd ska de nå nya grupper.

Filippa Forsberg och Märta Wållgren hoppas locka in fler i konsthallen. ”Man vill ge spännande konstupplevelser som berör och stannar kvar hos besökarna”, säger Filippa Forsberg.
Foto: Lasse Ottosson
Filippa Forsberg och Märta Wållgren hoppas locka in fler i konsthallen. ”Man vill ge spännande konstupplevelser som berör och stannar kvar hos besökarna”, säger Filippa Forsberg.

Märta Wållgren började dagen med femteklassare. Alla kommunens femteklassare ska se Catti Brandelius-utställningen i konsthallen. Dagens grupp halkade in på begreppet alter ego och att superhjältar faktiskt inte behöver se ut som superhjältar hela tiden. Clark Kent är ju inte alltid Stålmannen till exempel. Och Catti Brandelius är en vanlig tjej som också är konstnär.

Det öppnar helt nya möjligheter, då kan ju vem som helst bli superhjälte eller konstnär eller vad de vill.

– Det är viktigt att förmedla att konsten gör att man kan fly in i en värld som blir ens egen. Det finns inget rätt eller fel, i ett samhälle där mycket är rätt eller fel, säger Märta Wållgren.

Hon kom till Kristianstads konsthall som konstpedagog i januari i år. Två månader senare började Filippa Forsberg som konstintendent. Båda två har jobbat flera år på Wanås Konst tidigare. Det märks att de känner varandra. De slår sig ner i soffan på sitt gemensamma kontor och hakar i varandras resonemang utan att avbryta, bara lyssnar och bygger på.

Konsthallschefen Marika Reuterswärd hälsar glatt när hon passerar genom rummet. De tre ska tillsammans forma konsthallens framtida utställningar och visningar. Genom Märta Wållgren har konsthallen nu för första gången en egen pedagog för samtidskonsten, som bygger skolprogram utifrån varje utställning.

Konst ska inte behöva vara svårt och komplicerat, men den kan vara en utmaning.

Målet är att nå fler som i vanliga fall inte kommer till konsthallen. Att göra konsten mer attraktiv och lättillgänglig.

– Konst ska inte behöva vara svårt och komplicerat, men den kan vara en utmaning, säger Märta Wållgren.

I förlängningen handlar det om demokrati. Att kunna se saker ur olika vinklar, att utmana sina föreställningar om hur världen är, att försöka förstå hur andra tänker. Då måste det finnas rum där olika tankar kan prövas. Konsthallen är ett sådant rum, säger Filippa Forsberg.

– Konsten måste tillgängliggöras för den är för alla. Samtidskonsten bör skapa reaktion, vända på perspektiv, ibland skava men alltid beröra och utmana. Det handlar inte om att enas utan att utbyta kunskap och förhållningssätt. Det är viktigt att konsten får ha den friheten.

Just därför tycker hon att alla måste fundera på vad som händer om sådana offentliga, gemensamma rum försvinner. Inte ta dem för givna utan ta vara på dem, värna om och vårda dem. Det gör henne extra glad att jobba på en konsthall med fri entré.

– Tröskeln försvinner när man inte behöver ta betalt. Om man får komma till de ställena och möta konst har man fått nycklarna och verktygen till att förstå.

”Det är väldigt viktigt att den fria konsten får finnas och att man tänker på vilket samhälle som man vill ha”, säger Filippa Forsberg.
Foto: Lasse Ottosson
”Det är väldigt viktigt att den fria konsten får finnas och att man tänker på vilket samhälle som man vill ha”, säger Filippa Forsberg.

Själv fick hon tidigt nycklarna till konstvärlden genom att hon följde med sina föräldrar på utställningar. På så sätt tror hon att man successivt vidgar sina gränser. Först går man till det lokala regionmuseet, sedan större museer som Moderna museet och till sist vågar man sig in i gallerier, ”där man till och med får trycka på en klocka för att komma in”. Hon är tacksam att hennes föräldrar tog med henne överallt.

– Därför har det alltid känts som om konsten är för mig. Då förstår man att det inte är läskigt och att man inte behöver några förkunskaper.

Samma upplevelse har Märta Wållgren. Hon följde med sina föräldrar på konstutställningar, började så småningom fotografera och förstod efter hand att foto också är konst. I dag är en av hennes favoritkonstnärer fotografen William Eggleston.

– När jag behöver stå still 15 minuter framför ett fotografi är det så många saker som händer inuti mig och jag måste stå kvar för att ta reda på vad.

Fotokonsten lockade henne att studera konstvetenskap och konstpedagogik vid universiteten i Lund och Malmö. Under hela utbildningen frilansade hon på Wanås Konst och fick konkret erfarenhet av att jobba med konst.

”Jag skapar en workshop utifrån den utställning vi har. Där får eleverna använda liknande tekniker, så att de kan visa att de har sett och förstått men också får skapa själva”, säger Märta Wållgren.
Foto: Lasse Ottosson
”Jag skapar en workshop utifrån den utställning vi har. Där får eleverna använda liknande tekniker, så att de kan visa att de har sett och förstått men också får skapa själva”, säger Märta Wållgren.

Filippa Forsberg studerade först arkitektur i Lund, men kände att hon ville studera konst på ett annat sätt. Då läste hon en artikel om vilken betydelse den moderna konstkuratorn har och blev nyfiken. Hon sökte efter en utbildning och hittade den treåriga utbildningen ”Culture, Criticism and Curating BA Honors” på anrika Central St Martin i London. Högst 20 personer antas per år. Filippa Forsberg blev en av dem.

– Central St Martin var en otrolig institution. Jag klev rakt in i ett led med häpnadsväckande personer, en väldigt spännande och utvecklande miljö.

Inför utbildningen tyckte hon inte att hon hade riktigt koll på vad en kurator gör och vände sig till Marika Wachtmeister, som då ledde Wanås Konst, för att få gå bredvid och lära sig hur man jobbar på en institution med samtidskonst.

Under utbildningens gång höll hon kontakten med Wanås. När examen närmade sig hade Elisabeth Millqvist tagit över som konstnärlig ledare för Wanås Konst. Hon flög till London och rekryterade Filippa Forsberg som intendent. Hon tackade ja direkt och vände hemåt 2013.

Varför inte stanna i London?

– En heltidstjänst, en fast tjänst som kurator eller intendent, att få den möjligheten direkt efter utbildningen är väldigt svårt, säger hon.

Märta Wållgren och Filippa Forsberg mötte konsten tidigt. ”Många minns hur en ny värld öppnade sig när de lärde sig läsa. Så funkar konst och kultur också. Genom konst kan man komma någon annanstans och se något annat”, säger Filippa.
Foto: Lasse Ottosson
Märta Wållgren och Filippa Forsberg mötte konsten tidigt. ”Många minns hur en ny värld öppnade sig när de lärde sig läsa. Så funkar konst och kultur också. Genom konst kan man komma någon annanstans och se något annat”, säger Filippa.

I sin nya roll på konsthallen är Filippa Forsberg också ansvarig för den offentliga konsten i Kristianstads kommun. Platsspecifik samtidskonst var ett tema hon fördjupade sig i London. Öppna rum där alla får vara. Hon skulle vilja vidga den offentliga konsten för att beröra fler, till exempel genom performance och tillfälliga verk.

– Från Wanås tar jag med mig att förståelsen för skulpturer verkligen kan stretchas. Konst kan vara röda bollar uppe i ett träd. Jag tror att det är viktigt att spränga gränser.

Att skapa diskussion om konst kan också ske i en skolklass i Österslöv, som när Märta Wållgren ska göra en speciell workshop om staden där.

– Man kan prata om och skapa konst på vilken plats som helst, säger hon.

Lusten att lära ut och prata om konst fick hon på Wanås Konst. Hon ser det som ett ”fint och stort förtroende” att ha blivit upplärd där. Från Wanås tar de med sig modet att våga satsa.

– Allt på Wanås är stort, stor publik, stora konstnärer och storskaliga verk. Därför är jag väldigt trygg i rollen att kurera offentlig konst. Att jobba med en miljonbudget skrämmer inte mig utan jag är väldigt glad att jag får göra det, säger Filippa Forsberg.

Fram till den 2 juni visas Catti Brandelius utställning ”365 porträtt av Jari” i konsthallen.
Foto: Lasse Ottosson
Fram till den 2 juni visas Catti Brandelius utställning ”365 porträtt av Jari” i konsthallen.

Fakta

Filippa Forsberg och Märta Wållgren

Filippa Forsberg

Ålder: 31 år.

Född: Kristianstad.

Bor: Åhus.

Familj: Maken Fredrik Wallgren, restaurangchef på Absolut Home i Åhus, två bonusbarn och två gemensamma barn.

Yrke: Konstintendent på Kristianstads konsthall och intendent för den offentliga konsten i Kristianstads kommun sedan den 4 mars.

Bakgrund: Internship på Wanås Konst. Treåriga utbildningen ”Culture, Criticism and Curating BA Honors” på Central St Martin i London. Blev konstintendent på Wanås Konst efter examen 2013.

Tidig konstupplevelse: Centre Pompidou och Tate Modern, som var häftiga också på grund av arkitekturen.

Favoritkonstnär: Phyllida Barlow, en äldre brittisk skupltur som arbetar med allt jag älskar med skulptur, skalan, materialvalet, sättet hon äger ett rum, politiskt, det finns en röd tråd som knyter historia till samtid.

Drömkonst hemma: ”En blandning av abstrakt måleri, fotografi, skulptur, skisser och modeller, ett hem där man kan se att man arbetat med många konstnärer. Jag gillar när man omger sig av konst som man genuint tycker om och investerar med hjärtat. Jag hade varit lyckligt lottad om jag haft ett verk av Nathalie Djurberg eller Louise Bourgeois.”

Märta Wållgren

Ålder: 25 år.

Född och bor: Kristianstad.

Familj: Sambon Calle Nilsson, musiker.

Yrke: Konstpedagog på Kristianstads konsthall sedan januari.

Bakgrund: Fil kand-examen i konsthistoria och visuella studier vid Lunds och Malmö universitet. Jobbade på Wanås Konst under studierna och fick jobb där som konstpedagog efter examen.

Tidig konstupplevelse: Louisiana.

Favoritkonstnär: William Eggleston, fotograf från USA, ”för att han använder otroligt speciella vinklar och fotograferar vardagen på ett straightforward sätt. Jag tycker om det ärliga, så här ser det ut i det här ögonblicket.”

Drömkonst hemma: ”William Eggleston. Det är väldigt roligt att omge sig med konst som man har en relation till, något som sparks joy.”

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.