Leaf håller vad den lövar
Den explosionsartade utvecklingen på personbilssidan mot eldrift har tagit de flesta biltillverkarna på sängen. Något som skapat konkurrensfördelar för de märken som varit tidigt framme med ren eldrift. Nissan Leaf är den mest genomarbetade elbilen i segmentet och med den nya versionen visar man att gammal är äldst.
Räckviddsnoja kan hindra många från att våga ta steget till att köpa sin allra första elbil, men det är något som Nissan nu vill råda bot på. Nya Leaf bjuder på såväl 38 mils räckvidd som ökad prestanda och andra viktiga byggstenar har varit säkerhet och teknik. Systemet Pro Pilot ger tillgång till det mesta av den förarassistans och säkerhetsutrustning som finns i dag med bland annat adaptiv farthållare, autobroms, filbytesvarnare och identifiering av trafikskyltar.
Utöver detta lanserar Nissan också en ny finess som man kallar för E-pedal som gör att elbilen i stort sett går att köra med enbart gaspedalen. Tryck ner plattan mot mattan och farten ökar, medan om man släpper upp foten så minskar hastigheten genom den kraftiga motorbromsen.
Nissan framhåller i emfas att nya Leaf utvecklats efter kundernas önskemål. Det har resulterat i att laddluckan nu sitter på sin mest logiska plats - i fronten. Hur snabbt laddningen går är som vanligt beroende på mängden el som kan matas in. Med en säkring på 32 ampere tar det 7,5 timmar att ladda från tomt till fullt. Med vanlig hushållsel tar proceduren runt ett dygn och vid en laddstolpe når man 80 procent på under en timme.
För den som kör mer ”aktivt” erbjuder nya Leaf en avsevärt förbättrad acceleration och 0-100 rullar nu på goda 7,9 sekunder. Elmotorn på 150 hästar känns riktigt pigg att köra och för att hålla tillbaka tömningen av batterierna är toppfarten begränsad till 144 km/h. Nissan har döpt elsklingen efter engelskans ”Leaf” som betyder löv och för 344 900 kronor får du en spännande elbil som faktiskt håller vad den lövar. (CNP)
Willy Priske och Jenny Nilsson