Feature

”Man blir inte miljonär på att driva ostbutik, men tre familjer kan leva på det”

Feature Artikeln publicerades

Sedan 1932 har Ohlssons ost legat i samma hörna. Även om de märker att färre rör sig i stadskärnan nu har de lika många kunder som tidigare.

”Butiken ligger folk varmt om hjärtat. Folk kommer hit för att det är unikt”, säger Thom Persson med sonen Joel.
Foto: Victor Lindstammer
”Butiken ligger folk varmt om hjärtat. Folk kommer hit för att det är unikt”, säger Thom Persson med sonen Joel.

Tre ägare på knappt 90 år. Från familjen Ohlsson till Persson. I stort sett samma inredning sedan 1950-talet, men med tonicvatten, märkeskaffe och specialimporterad olivolja i hyllorna numera. Och leverans av frukost till fyra arbetsplatser i centrum: Kristianstadskliniken, Uulas Arkitekter AB, Ramböll och Tyréns. Totalt levererar de varor till ett 40-tal företag.

Ohlssons ost är välkänd i Kristianstad och enligt familjen Persson stans äldsta butik, men det räcker inte. För att överleva krävs en ömtålig balansgång mellan tradition och trend. Att hänga med och ändå inte glömma bort vad butiken står för.

– Vi förnyar oss med ostprovningar både till privatpersoner och företag. Hittar på lokala samarbeten och levererar frukost till företag. Folk uppskattar sånt, säger Joel Persson.

De senaste åren har han och brodern Måns gått in aktivt i företaget och driver butiken tillsammans med pappa Thom Persson. De tillför nya delar som att synas på sociala medier, det är Thom glad för.

– Många yngre gillar kaffe, te och choklad. Om vi lägger ut att vi har en ny kaffesort tar det kanske 20 minuter innan någon skriver ”lägg undan till mig”, säger han och Joel konstaterar att folk köper mer kvalitet i dag.

Ostbricka med lagrad Old Rotterdam i stavar, tunnbrödskex, franska blåmögelosten Le Bleu och opastöriserad Brie de Meaux.
Foto: Victor Lindstammer
Ostbricka med lagrad Old Rotterdam i stavar, tunnbrödskex, franska blåmögelosten Le Bleu och opastöriserad Brie de Meaux.

Det märks inte minst på presentförsäljningen. Inför jul måste Joel och Måns flickvänner ta ledigt från sina jobb för att hjälpa till i butiken. Julförsäljningen står för 25-30 procent av hela omsättningen.

– Så mycket presenter som vi säljer nu har vi aldrig gjort tidigare, säger Joel.

Det år då Mat–Tina tipsade om tre ostar inför nyår minns Thom väl.

– Vi hade alla tre. Det var sinnessjukt hur mycket vi sålde. Vi klarade första dagen med vårt lager, sedan fick vi beställa mer.

Han och Joel turas om att ta hand om kunderna som dyker upp under intervjun. Allt fler ju närmare lunchen kommer. Kunderna kommer både från Kristianstad, Åhus, Sölvesborg, Karlshamn, Hässleholm och Älmhult.

– För mig är det lika viktigt att prata en kvart på en måndag med en ensamstående dam på 80 år som handlar för 30 kronor som med en kund som handlar för 700 kronor inför helgen, säger Thom Persson.

På sistone har de fått allt fler frågor från oroliga kunder som vill försäkra sig om att butiken inte ska läggas ner eller flytta. Men färre kunder än vanligt har de inte.

– Totalt sett är det färre människor på stan, men vi märker inte det. Måndag till fredag är det så många människor som jobbar i stan, säger Thom Persson.

”Butiken har bara haft tre ägare under alla år. Det borgar för kontinuitet”, säger Thom Persson med sonen Joel.
Foto: Victor Lindstammer
”Butiken har bara haft tre ägare under alla år. Det borgar för kontinuitet”, säger Thom Persson med sonen Joel.

Han är bekymrad över utvecklingen i stadskärnan, inte minst över att H&M stänger sin butik vid Lilla Torg. Han tror att det var ett stort misstag att bygga både Galleria Boulevard och C4 Shopping.

– Det viktigaste är att det inte blir fler som stänger. Det är viktigt att alla tar sitt ansvar, fastighetsägarna och kommunen.

Joel Persson tror att stadskärnan behöver mer levande torghandel med blommor och frukt. Och fler parkeringar, det klagar folk över.

Själva fortsätter de i samma anda.

– Vi kan inte mer än göra vårt bästa. Man blir inte miljonär på att driva ostbutik, men tre familjer kan leva på det, säger Thom Persson.

Fakta

Ohlssons ost och delikatesser

1932 Butiken startas av Carl Ekberg på samma plats som den ligger i dag, i hörnet av Östra Storgatan och Tivoligatan.

1949 Bertil Ohlsson anställs.

1952 Bertil Ohlsson tar över butiken som döps om till Ohlssons ost och delikatesser. Driver den med hustrun Maritta.

1991 Thom Persson köper butiken. Då var de sex anställda på 36 kvadratmeter.

2010-talet Sönerna Måns och Joel kommer allt mer in i verksamheten.

Visa mer...
Ostbricka med lagrad Old Rotterdam i stavar, tunnbrödskex, fransk körsbärsmarmelad, franska blåmögelosten Le Bleu och opastöriserad Brie de Meaux.
Foto: Victor Lindstammer
Ostbricka med lagrad Old Rotterdam i stavar, tunnbrödskex, fransk körsbärsmarmelad, franska blåmögelosten Le Bleu och opastöriserad Brie de Meaux.
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.