Feature

Med himlen som tak

Feature Artikeln publicerades

Varje sommar är det tusentals spekulanter som svär biltypen trohet. I nöd och lust. I regn och solsken. I med- och motvind. Att älska och ära, förlåt, köra. Att susa fram med himlen som tak är en nästintill religiös upplevelse om vädergudarna är på rätt humör och just vigseltemat är inte en slump. Cabägare är nämligen extremt trogna och lever efter mottot ”en gång cabriolet alltid cabriolet”. Här är tio öppna köp som inleder dig i frestelse!

Text: Johannes Gardelöf och Jenny Nilsson /CNP AB

Smart Fortwo Cabrio 1,0

Får det lov att vara en liten fräck cabriolet för två? Smart Fortwo Cabrio sätter bokstavligt talat färg på tillvaron och förutom tvåtonslackering så erbjuds en hel palett med glada kulörer. Tygsuffletten manövreras med en simpel knapptryckning och den 270 centimeter korta citykärran är närmast en barnlek att parkera. I maskinrummet arbetar en liten trepip på 71 hästkrafter som monterats i baken - trots detta rymmer faktiskt bagaget 260 liter.

Pris: 156 000 kronor.

Mazda MX-5 1,5 Roadster

Allt sedan starten 1989 har Mazda MX-5 haft en framgångssaga som saknar motstycke och den lär knappast sluta här. Designmässigt råder det ingen tvekan om att den fjärde generationen är en tvättäkta Miata – inte minst då japanerna håller på traditionen med en klassisk tygsufflett. Den prisvärda roadstern kör rakt in i hjärtat på alla entusiaster tack vare sina fina köregenskaper och underbara komfort. Instegsmotorn är en välbekant bensinfyra på 132 hästkrafter.

Pris: 246 400 kronor

Mini Cooper Cabrio Essential

Mini Cooper Cabrio talar sitt tydliga språk och här kombineras engelskt hantverk med tysk ingenjörskonst. Tja, ingen har väl missat att det är BMW som äger varumärket sedan 1994! Nu är det lättare än någonsin att personifiera sin cabriolet och man kan bland annat få fräcka detaljer som den brittiska flaggan vävd på tygsuffletten. Baksätet är dock fortfarande gjort för benlösa och under huven arbetar en fyrcylindrig bensinare på 192 hästkrafter.

Pris: 254 400 kronor

Ford Mustang GT Convertible

Vad sägs om en testosteronstinn muskelbil som inte lämnar något åt slumpen? Ford Mustang GT Convertible är lika läcker som karismatisk och detsamma gäller interiören som bland annat försetts med vippströmbrytare. Jänkaren gör sig riktigt snygg med sin svarta tygsufflett och mullret som V8:an på 450 hästkrafter ger ifrån sig är ljuv musik för öronen. När rödljuset slår om till grönt fixas hundrastrecket på 4,8 sekunder samtidigt som varvräknarens rödmarkering börjar först vid 7 500 varv.

Pris: 509 000 kronor

Mercedes E200 Cabriolet

Det råder spridda skurar om hur den perfekta cabben ska se ut och Mercedes hävdar bestämt att taklösa E-klass har vad som krävs. Tysken erbjuder plats för fyra och skulle vädergudarna inte vara på din sida så tar det 19 sekunder att fälla upp tygsuffletten. Bensinfyran på 197 hästkrafter är en pigg historia och när du lägger i backväxeln så viks stjärnan på bagageluckan undan och fram tittar en backkamera. Vad som döljer sig bakom bilen visas sedan på en multimediaskärm á 12,3-tum.

Pris: 534 900 kronor.

i
i

BMW Z4 M40i

Bayerische Motoren Werke vidgar sina vyer med en öppen sportbil som utvecklats hand i hand med nya Toyota Supra. Designmässigt kantas nya BMW Z4 M40i av sportighet samtidigt som den omisskännliga formen lever vidare. Tygsuffletten fälls upp respektive ner automatiskt på tio sekunder och det går att göra i farter upp till 50 km/h. Bensinsexan på 340 hästkrafter ser till att hundrastrecket fixas på 4,5 sekunder samtidigt som toppfarten är 250 km/h.

Pris: 664 700 kronor.

Jaguar F-Type 2,0 Cabriolet

Jaguar är kända för att ge sina kunder en underbar upplevelse bakom ratten och nya F-Type Cabriolet är inget undantag. Det här är en riktig nackvridare som bjussar på ett lika vackert som sensuellt linjespel. Taket består av en välbyggd tygsufflett och instegsmodellen bjussar på en bensinfyra på 300 hästkrafter. Låter det i minsta laget? Nej, britternas turbosnurra är ett riktigt nöje att ratta och en annan fördel är att konstruktionen sparar vikt.

Pris: 768 900 kronor.

Porsche 718 Boxster GTS

Känner du för att rufsa om kalufsen ordentligt? Då ska du spana in nya Porsche 718 Boxster GTS. Under den välputsade karossen med tygsufflett döljer sig 365 friska hästar som tar dig från stillastående till hundra på 4,6 sekunder och sedan hela vägen upp till 290 km/h. Den strikt tvåsitsiga Porschen stoltserar med exemplariska köregenskaper och ljudet som den mittmonterade bensinfyran ger ifrån sig ger faktiskt rysningar av välbehag.

Pris: 790 000 kronor

Audi R8 Spyder V10 performance quattro
Audi R8 Spyder V10 performance quattro

Audi R8 V10 Spyder performance quattro

Det är onekligen svårt att inte förföras av nya Audi R8 V10 Spyder performance quattro. Cabben är en lågsniffande dröm att köra och att tysken har alla hästar hemma bevisas inte minst av att V10:an på 620 hästkrafter bjuder på enastående prestanda. Det är bara att trycka på rattens röda startknapp så hörs ett underbart muller som ökar succesivt hela vägen upp till 329 km/h. Noll till hundra rullar på blixtsnabba 3,2 sekunder - däremot tar tygtaket tjugo sekunder på sig från början till slut.

Pris: 1 997 500 kronor

Ferrari Portofino

Ferraris senaste supersportcabriolet har döpts efter en liten exklusiv italiensk fiskeby vid namn Portofino. Designen är riktigt läcker och sittbrunnen går under benämningen 2+2, vilket innebär ett litet bakre nödsäte som lämpar sig bäst för golfklubborna. Det fällbara plåttaket tar fjorton sekunder att stuva ner och bagageutrymmet krymper från 292 till 200 liter. Under den främre motorhuven arbetar en V8 på 600 stegrande hingstar vars köregenskaper är farligt beroendeframkallande.

Pris: 2 500 000 kronor

Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.