Nissan kör med snorkel
”AT” står naturligtvis för Arctic Truck medan ”32” avslöjar tumstorleken på däcken. Dessa rullande giganter från Nokian höjer markfrigången med två centimeter samtidigt som den helt nya fjädringen höjer karossen lika mycket. Vips får vi 24,3 centimeters markfrigång och tack vare en snorkel kan vattnet nå upp till midjan utan att pickupen drunknar.
Vad sägs om lågväxel, fyrhjulsdrift, differentialspärrar på alla axlar, hasplåtar i rostfritt stål och fyra kameror som ger dig ett helikopterperspektiv över pickupen?
För alla äventyrare låter det som en dröm – men ska nya Nissan Navara AT32 vara ostoppbar i terrängen så går också utrustningen åt. Dessutom kan man köra i åttio centimeters vatten eftersom motorn förses med insugningsluft genom en snorkel i takhöjd. Däremot är det inga billiga leksaker…
Först kostar grundbilen inklusive AT-paketet 505 456 kronor sedan får man hosta upp 42 100 för den främre diffspärren, snorkeln kostar 21 044 och ett fullstort reservhjul går loss på 4 500. Totalt är vi uppe i 573 100 kronor inklusive moms, men är du företagare och får dra momsen så hamnar vi på 458 480.
I maskinrummet arbetar samma urstarka dieselfyra med dubbelturbo på 190 hästkrafter som hos vanliga Navara. Detsamma gäller den utmärkta sjustegade automatlådan som gör skitjobbet i terrängen både smidigt och smärtfritt.
Överraskande ofta räcker det att köra på tomgångsvarv och om det verkligen kör ihop sig så finns både lågväxel och diffspärrar på alla axlar. Därmed tar sig pickupen fram även om flera hjul slirar eller hänger i luften, och det med hela familjen ombord eftersom den ombonade dubbelhytten rymmer fem. Flaket är dessutom lättlastat och som pricken över pickup i:et så ingår femårs nybilsgaranti. Nissan Navara AT32 förenar verkligen nytta med gyttja. (CNP AB)
Johannes Gardelöf och Willy Priske