Feature

IFK-spelaren med eget modemärke – ”Det är power på Island nu”

Feature Artikeln publicerades

Gunnar Steinn Jonsson och Elisabet Gunnarsdottir delar en passion för mode. Gunnar genom sitt klädmärke och Elisabet genom sin livstilsblogg. Ibland delar de även samma kläder.

Elisabet Gunnarsdottir och Gunnar Steinn Jonsson gillar båda klassiska, enkla kläder.
Foto: Bosse Nilsson
Elisabet Gunnarsdottir och Gunnar Steinn Jonsson gillar båda klassiska, enkla kläder.

Morgonruschen har just lagt sig i villan på Egna hem. Barnen har kommit iväg till skola och förskola. ”Vi blev lite sena”, ursäktar sig Elisabet Gunnarsdottir, men kaffet är redan på gång. Om några timmar ska Gunnar Steinn Jonsson åka med lagkamraterna i IFK Kristianstad till Skövde för ny match.

Men vi är inte här för att prata handboll utan kläder. En glad grön figur syns under Gunnars overshirt. Det är Bob, ett märke som Gunnar startat med sin handbollskollega Robert Gunnarsson. Gunnar spelade då i Nantes och Robert i Paris. Idén föddes under ett mästerskap.

– Vi spelade tillsammans i landslaget och hade ganska mycket tid att planera. Vi tänkte att det kunde vara kul att göra något sånt tillsammans.

Robert Gunnarsson började skissa. Det skulle vara en vänlig figur, enkelt tecknad med ett stort hjärta. Det svåraste var att hitta rätt passform och stil. De ville att t-shirtarna skulle vara klassiska. Och ha ett bra syfte. Redan från början samarbetade de med Unicef. För varje tröja som såldes skänktes pengar till en filt för barn i flyktingläger.

Gensvaret var stort från början, nästan för stort med tanke på att det är ett projekt vid sidan om handbollen. Men samtidigt hoppas de att fler ska lära känna Bob och utveckla en egen relation till honom.

– Han är väldigt skön, inte helt perfekt utan han gör misstag, erkänner dem och försöker lära sig. Han är snäll mot andra människor. När han går på kafé bjuder han ibland dem som står bakom i kön på kaffe.

– Han blir lite trött också ibland, säger Elisabet och ler mot Gunnar.

Finns det lite av dig i Bob?

– Ja, och i Robert, säger Gunnar.

Foto: Bosse Nilsson
Gunnar Steinn Jonsson och hans handbollskollega planerar att utveckla Bob med fler produkter.
Foto: Bosse Nilsson
Gunnar Steinn Jonsson och hans handbollskollega planerar att utveckla Bob med fler produkter.

Det märks att han och Elisabet är samspelta, men så har de också varit ett team länge. De gick i samma klass i Reykjavik och har nu varit tillsammans 15 år. Nio av dessa har de bott utomlands. Halmstad var första anhalt. Där insåg Elisabet Gunnarsdottir vad Island saknade: klädkedjor som H&M och Lindex.

– Jag köpte kläder till islänningar och skickade till dem.

Hon hade jobbat länge i en modebutik på Island och tyckte det var synd att alla åkte utomlands för att köpa skandinaviska kläder. Tankarna blev till en blogg, Trendnet, där hon berättade om sina intryck från Sverige. Bloggen växte snabbt 2011 och hon utvecklade Trendnet till en webbsida med tolv personliga bloggare från Island, ”alla de stora” som hon säger själv. På det viset vidgades sidan till att omfatta både mode, inredning och skönhet.

I dag är Elisabet Gunnarsdottir en influencer på Island och åker fram och tillbaka mellan Island och Skåne, Köpenhamn och Stockholm, för att göra affärer. Hon hjälper också företag med marknadsföring.

– Island är en perfekt marknad, den är lagom liten. Vi är ju bara 350 000 islänningar. Det är så korta vägar, alla känner alltid någon som känner någon.

Och inte bara islänningar är intresserade. Ibland möter hon Kristianstadsbor på Ica Maxi som varit inne på Trendnet och försökt stava sig igenom texterna på isländska.

”Jag älskar att bära isländsk design när jag bor utomlands. Det är lite så med islänningar. Vi är så stolta över varandra”, säger Elisabet Gunnarsdottir.
Foto: Bosse Nilsson
”Jag älskar att bära isländsk design när jag bor utomlands. Det är lite så med islänningar. Vi är så stolta över varandra”, säger Elisabet Gunnarsdottir.

Hon har examen i business marketing/marknadsföring, och Gunnar har examen i business engineering/affärstänkande. Men de drivs av något större, något mer. Inte bara design och kläder.

Förutom att varje såld Bobtröja ger en filt till ett flyktingbarn ligger kaffebönorna vi dricker i miljövänliga kapslar av växtfiber. De vill tänka ett steg längre. Utanför sig själva. Vara förebilder för sina barn, som Gunnar säger.

Förra året ordnade Elisabet och hennes kompis en t-shirtkampanj där pengarna gick till boende för utsatta kvinnor. Texten var ”Konum eru konum bestar”, ungefär kvinnor måste stödja varandra. De sålde slut på en dag och nya fick tryckas upp. Bland andra ville KDFF-spelarna i Kristianstad ha dem. I maj ska de göra en ny t-shirtkampanj.

– Det är power på Island nu. Vi är inte så många så det är lätt att få ihop alla, säger Elisabet.

Både Elisabet och Gunnar har pluggat marknadsföring och affärstänkande. Elisabet använder det i sitt arbete med livsstilsbloggen Trendnet och Gunnar i arbetet med Bobtröjorna.
Foto: Bosse Nilsson
Både Elisabet och Gunnar har pluggat marknadsföring och affärstänkande. Elisabet använder det i sitt arbete med livsstilsbloggen Trendnet och Gunnar i arbetet med Bobtröjorna.

Nio år har hon och Gunnar bott utomlands nu. Från Halmstad till franska Nantes till tyska Gummersbach innan de landade i Kristianstad 2016. Mellan Island och Sverige var skillnaden i mode inte så stor, islänningar är lika trendiga som svenskar, tycker Elisabet.

I Frankrike var stilen betydligt mer klassisk. Dottern Alba var tre år när hon började skolan i Nantes och klädd i mjuka praktiska, lekvänliga kläder, medan hennes nya lekkamrater gick i moderiktiga märkesskor.

Dagen när vi träffas är Elisabet och Gunnar lite lika i sin stil. Elisabet i stor kappa med vit enkel stickad tröja under och röda lackskor som sticker ut, Gunnar i overshirt med Bobtröja under.

– Jag trivs bäst i enkla kläder som lever länge. Gunnar säger att jag köper för många jackor, säger Elisabet, ler och erkänner att ibland köper hon kläder till honom som hon själv kan tänka sig att låna.

– Jag använder ofta Gunnars kläder, den där jackan till exempel, säger hon och sneglar på hans overshirt.

Gunnar betecknar sin stil som ”klassisk, ganska vanlig skandinavisk stil”. Och rätt ofta har han Bobtröja på sig. Men han ser inte Bob som vägen till en framtida karriär.

– Vi har ingen tanke på att bli rika på Bob utan ha kul. Mer som hobby när det passar för handbollen.

Eftertraktad overshirt.
Foto: Bosse Nilsson
Eftertraktad overshirt.
Bob på tröjan från BOB Reykjavik.
Bob på tröjan från BOB Reykjavik.

Fakta

Gunnar Steinn Jonsson och Elisabet Gunnarsdottir

Ålder: Fyller 31 år i maj, med bara några dagars mellanrum.

Familj: Barnen Alba, 9 år och Manuel, 2 år.

Gör: Gunnar Steinn Jonsson är handbollsproffs i IFK Kristianstad och Elisabet Gunnarsdottir driver Trendnet.is. Dessutom säljer de det svenska kaffekonceptet Sjöstrand med miljövänliga kaffekapslar på Island.

Framtidsplaner: Ska gifta sig i Reykjavik på Island i sommar efter 15 år tillsammans.

Drivkrafter: ”Man vill göra skillnad”. (Gunnar)

”Att man har olika roller. Min pappa visade mig att man behöver jobba för sig själv, att man inte får något gratis. Några tyckte det var underligt att jag jobbade när Gunnar hade bra lön i Frankrike, men jag vill ha mycket att göra.” (Elisabet)

Favorit på Island: De offentliga badhusen dit familjer går och badar på kvällen, speciellt på vintern.

Om att ha samma namn som KDFF-tränaren Elisabet Gunnarsdottir: ”Många Kristianstadsbor frågar om jag är fotbollstränaren. När hon fick pris som årets tränare kom blommorna hit. Sedan fick jag blommor från Kristianstads kommun med hälsningen ‘klart att du också ska få blommor’. De skrev om det på Island.”

Visa mer...
Hela familjen firar med IFK Kristianstad.
Hela familjen firar med IFK Kristianstad.
Elisabet Gunnardottir och Gunnar Steinn Jonsson.
Elisabet Gunnardottir och Gunnar Steinn Jonsson.
Förra året ordnade Elisabet och hennes kompis en t-shirtkampanj där pengarna gick till boende för utsatta kvinnor. Texten var ”Konum eru konum bestar”, ungefär kvinnor måste stödja varandra.
Förra året ordnade Elisabet och hennes kompis en t-shirtkampanj där pengarna gick till boende för utsatta kvinnor. Texten var ”Konum eru konum bestar”, ungefär kvinnor måste stödja varandra.