Prärievagn i premiumklass
Vi befinner oss mitt i vilda västern och det sägs att de oändliga vidderna med kaktusar och giftiga skallerormar kan göra vem som helst tokig. Men vi behåller lugnet inuti vår härligt briljantblå Mercedes GLE och litar på presschefen som vid ankomsttalet sa att trygghet, kompetens och kvalitet genomsyrat utvecklingen.
Vad gäller det yttre så har tyskarna gått varsamt fram och likheterna med den förra versionen är slående. Ändå har hjulbasen ökat med åtta centimeter och totalt är nya GLE elva cm längre än föregångaren. Framför allt ger det ett märkbart resultat invändigt då det nu erbjuds en tredje sätesrad med två extra platser.
Men inte ens Mercedes kan trolla med knäna – insteget sätter byxsömmarna på prov och allt sker på bagageutrymmets bekostnad. Interiören är däremot ett litet mästerverk i sig och upplevs bäst på kvällen då myspysbelysningen lyser upp som strippen i Las Vegas. Instrumenteringen består av dubbla 12,3-tums skärmar och dessutom ingår MBUX. Det innebär att du kan tala med din bil genom att säga de magiska orden: ”hej Mercedes”. Genast svarar din nyfunna vän som successivt börja känna dig och dina rutiner.
Vid lanseringen erbjuds två motoralternativ och båda är standardutrustade med såväl fyrhjulsdrift som en niostegad automatlåda. Mercedes GLE 300d har en toppmodern dieselfyra på 245 hästkrafter medan GLE 450 bjuder på en angenäm bensinsexa på 367 hästar. Den senare är dessutom försedd med ett elsystem på 48-volt och vips har vi en mildhybrid vars elmotor kan generera tjugotvå extra hästkrafter.
Låter det intressant? Tja, då är det bara priset som fattas och dieselspisen börjar från 660 000 kronor medan bensinaren ökar på kalaset med 39 000. I ökenstaten Texas är naturligtvis offroadpaketet ett måste, vilket förvandlar bilen till en terränggående prärievagn. Det blir dock ett stjärnfall på bankkontot med ytterligare 43 700 kronor – men i gengäld får du en himmelsk karlavagn med luftfjädring och en stjärnglans som få konkurrenter kan matcha.