Annons
Feature

Prärievagn i premiumklass

Var ska en cowboy ha sin hatt om inte på huvudet och vart ska nya Mercedes GLE provköras om inte i USA. Redan innan man började skissa på den första versionen stod det klart att fokus skulle ligga på det stora landet i väst – där även tillverkningen skulle ske. Den första M-klassen rullade av bandet den nittonde februari 1997 och två miljoner sålda exemplar senare flyger vi till Texas för att dejta den fjärde generationen.
Publicerad 12 december 2018

Vi befinner oss mitt i vilda västern och det sägs att de oändliga vidderna med kaktusar och giftiga skallerormar kan göra vem som helst tokig. Men vi behåller lugnet inuti vår härligt briljantblå Mercedes GLE och litar på presschefen som vid ankomsttalet sa att trygghet, kompetens och kvalitet genomsyrat utvecklingen.

Vad gäller det yttre så har tyskarna gått varsamt fram och likheterna med den förra versionen är slående. Ändå har hjulbasen ökat med åtta centimeter och totalt är nya GLE elva cm längre än föregångaren. Framför allt ger det ett märkbart resultat invändigt då det nu erbjuds en tredje sätesrad med två extra platser.

Annons

Men inte ens Mercedes kan trolla med knäna – insteget sätter byxsömmarna på prov och allt sker på bagageutrymmets bekostnad. Interiören är däremot ett litet mästerverk i sig och upplevs bäst på kvällen då myspysbelysningen lyser upp som strippen i Las Vegas. Instrumenteringen består av dubbla 12,3-tums skärmar och dessutom ingår MBUX. Det innebär att du kan tala med din bil genom att säga de magiska orden: ”hej Mercedes”. Genast svarar din nyfunna vän som successivt börja känna dig och dina rutiner.

Vid lanseringen erbjuds två motoralternativ och båda är standardutrustade med såväl fyrhjulsdrift som en niostegad automatlåda. Mercedes GLE 300d har en toppmodern dieselfyra på 245 hästkrafter medan GLE 450 bjuder på en angenäm bensinsexa på 367 hästar. Den senare är dessutom försedd med ett elsystem på 48-volt och vips har vi en mildhybrid vars elmotor kan generera tjugotvå extra hästkrafter.

Der neue Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018 // The new Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018
Der neue Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018 // The new Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018

Låter det intressant? Tja, då är det bara priset som fattas och dieselspisen börjar från 660 000 kronor medan bensinaren ökar på kalaset med 39 000. I ökenstaten Texas är naturligtvis offroadpaketet ett måste, vilket förvandlar bilen till en terränggående prärievagn. Det blir dock ett stjärnfall på bankkontot med ytterligare 43 700 kronor – men i gengäld får du en himmelsk karlavagn med luftfjädring och en stjärnglans som få konkurrenter kan matcha.

bild 1/3
Der neue Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018 // The new Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018
Der neue Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018 // The new Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018
Der neue Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018 // The new Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018
Der neue Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018 // The new Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018
Der neue Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018 // The new Mercedes-Benz GLE, San Antonio 2018
Willy Priske
Johannes Gardelöf
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons