Feature

Subaru visar vägen

Motor Artikeln publicerades

Hos Subaru har man tagit hjälp av en hel stjärnhop för att skapa något allsmäktigt. Det japanska namnet på Plejaderna är nämligen Subaru. Men det finns en stjärna som lyser klarare än alla andra just nu och det är nya XV.

Att marknaden för mellanklassuvar är stekhet bevisas inte minst av att världens biltillverkare plockar fram nya modeller i sällan skådad takt. Var tionde nybil som säljs i Europa just nu kommer från det här segmentet och siffran ska öka rejält under 2018. Är du ute efter en suv som sticker ut från mängden så är dagens testbil något för dig.

Designmässigt kan det bli svårt även för en märkeskunnig fantast att skilja nya XV från sin föregångare. Det gäller att ha tungan rätt i mun för att klara uppgiften – men så fort vi öppnar framdörrarna så förstår man att något radikalt har inträffat. Inredningen har med hjälp av färgade sömmar på instrumentbräda och klädsel fått en exklusivare touch.

Tekniska data

Subaru XV 2,0i Lineartronic Active

Motor: 4-cyl bensinboxer med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 156 hk vid 6 000 varv/min. Max vridmoment 196 Nm vid 4 000 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, permanent fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.

Fjädring:Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning:Elservo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/antisladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 447, bredd 180, höjd 162. Tjänstevikt 1 477. Bränsletank 63 liter.

Prestanda: Toppfart 194 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,4 sek.

Förbrukning/Miljö: 6,9 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 155 g/km.

Pris: 289 900 kronor.

Plus

Otroliga terrängegenskaper

Standardutrustning

Hög säkerhet

Komforten

Minus

Udda design på gott och ont

Bränsleförbrukning

Visa mer...

Framstolarna är skönare att sitta i och det tidigare lite snålt tilltagna benutrymmet i baksätet får nu fullt godkänt. Utrustningsnivån har även höjts och till nyheterna hör en adaptiv farthållare, elektrisk handbroms, eluppvärmd ratt, kurvljus och ett helt nytt infotainmentsystem. Men den största anledningen till att nya XV blivit så mycket bättre stavas ”Subaru Global Platform” och vad de tjugo bokstäverna innebär återkommer vi strax till.

Under huven erbjuds en nyutvecklad boxermotor på 2,0 liter och 156 hästkrafter eller en beprövad 1,4-liters maskin på 114 hk. Båda är bensindrivna och frågar du oss så är valet tämligen enkelt. Den större maskinen är att rekommendera trots att grundpriset startar från 289 900 kronor istället för 244 900.

Motorerna jobbar med en steglös automatlåda som har sju simulerade växlingslägen och fungerar utmärkt vid normal körning. Låt oss nu återkomma till de tjugo bokstäverna som är namnet på japanernas nya plattform och vars egenskaper gör susen för köregenskaperna.

Karossen har blivit dubbelt så vridstyv och säkerheten är snäppet bättre än självaste Volvo XC60 om vi ska tro på Euro NCAP. Dessutom har den redan tidigare så kompetenta fyrhjulsdriften blivit ännu bättre och testbilen förvandlas till en ostoppbar samurajkrigare i terrängen. Visst är Subaru XV en ny stjärna från Plejaderna på bilhimlen.