Annons
Feature

Subaru visar vägen

Hos Subaru har man tagit hjälp av en hel stjärnhop för att skapa något allsmäktigt. Det japanska namnet på Plejaderna är nämligen Subaru. Men det finns en stjärna som lyser klarare än alla andra just nu och det är nya XV.
Motor • Publicerad 21 februari 2018

Att marknaden för mellanklassuvar är stekhet bevisas inte minst av att världens biltillverkare plockar fram nya modeller i sällan skådad takt. Var tionde nybil som säljs i Europa just nu kommer från det här segmentet och siffran ska öka rejält under 2018. Är du ute efter en suv som sticker ut från mängden så är dagens testbil något för dig.

Designmässigt kan det bli svårt även för en märkeskunnig fantast att skilja nya XV från sin föregångare. Det gäller att ha tungan rätt i mun för att klara uppgiften – men så fort vi öppnar framdörrarna så förstår man att något radikalt har inträffat. Inredningen har med hjälp av färgade sömmar på instrumentbräda och klädsel fått en exklusivare touch.

Annons

Framstolarna är skönare att sitta i och det tidigare lite snålt tilltagna benutrymmet i baksätet får nu fullt godkänt. Utrustningsnivån har även höjts och till nyheterna hör en adaptiv farthållare, elektrisk handbroms, eluppvärmd ratt, kurvljus och ett helt nytt infotainmentsystem. Men den största anledningen till att nya XV blivit så mycket bättre stavas ”Subaru Global Platform” och vad de tjugo bokstäverna innebär återkommer vi strax till.

Under huven erbjuds en nyutvecklad boxermotor på 2,0 liter och 156 hästkrafter eller en beprövad 1,4-liters maskin på 114 hk. Båda är bensindrivna och frågar du oss så är valet tämligen enkelt. Den större maskinen är att rekommendera trots att grundpriset startar från 289 900 kronor istället för 244 900.

Motorerna jobbar med en steglös automatlåda som har sju simulerade växlingslägen och fungerar utmärkt vid normal körning. Låt oss nu återkomma till de tjugo bokstäverna som är namnet på japanernas nya plattform och vars egenskaper gör susen för köregenskaperna.

Karossen har blivit dubbelt så vridstyv och säkerheten är snäppet bättre än självaste Volvo XC60 om vi ska tro på Euro NCAP. Dessutom har den redan tidigare så kompetenta fyrhjulsdriften blivit ännu bättre och testbilen förvandlas till en ostoppbar samurajkrigare i terrängen. Visst är Subaru XV en ny stjärna från Plejaderna på bilhimlen.

Willy Priske
Jenny Nilsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons