Annons

Toyota lyckas banta och växa

Nya Toyota RAV4 känns större och biffigare än någonsin – men sanningen är att bilen krympt. Toyota lyckas ändå ge intrycket av att allt är så mycket större. Vi har provkört den japanska RAVolutionen.
Publicerad 27 juni 2019 • Uppdaterad 3 juli 2019

Hemligheten ligger i en helt ny superflexibel plattform vid namn TNGA-K som utvecklats tillsammans med Lexus. Det innebär i sin tur att nya RAV4 är rakt igenom ny och längden är exakt 460 centimeter, vilket är fem millimeter kortare än gamlingen. Men det slutar inte där…

Vi kan inte släppa storleken och gräver vidare – vips ser man att den femte generationen blivit en centimeter bredare och exakt lika mycket lägre. Däremot har hjulbasen ökat med tre centimeter och det här gör susen för innerutrymmet. Vi sitter riktigt bra i framsätena men det som imponerar mest är ändå baksätet och inte minst bagageutrymmet. Med alla stolar på plats ryms 580 liter, vilket är hela 79 liter mer än tidigare.

Tekniska data

Toyota RAV4 2,5 Executive AWD-i

Bensinmotor:4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 177 hk vid 6 000 varv/min.

Max vridmoment 221 Nm mellan 3 600-5 200 varv/min.

Elmotorer: 120 hk (fram) och 54 hk (bak). Totaleffekt 222 hk.

Kraftöverföring: Bensin och el fram, el bak. Fyrhjulsdrift. Steglös automatlåda.

Fjädring:Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 269, längd 460, bredd 186, höjd 169.

Tjänstevikt 1 650. Bränsletank 55 liter.

Prestanda: Toppfart 180 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,1 sek.

Förbrukning/Miljö: 4,5 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 103 g/km (NEDC).

Pris: 369 900 kronor.

Plus

Smidig drivlina med låg förbrukning

Hög standardutrustning

Robust och välbyggd

Generösa utrymmen

Minus

Bakåtsikten utan backkamera

Dags att skrota huvpinnen

Annons

Här kommer vi in på designen eftersom den fyrkantiga formen är en viktig beståndsdel tillsammans med en ny bensinfyra, bättre fyrhjulsdrift och fyra körlägen. Här kan vi snacka om fyrtal i fyror! Men väljer du den billigaste versionen för 299 900 kronor så går en fyra upp i rök – nämligen fyrhjulsdriften. Den kostar 20 000 kronor och består av ytterligare en elmotor på bakaxeln.

Det har blivit dags att öppna motorhuven och då ser man verkligen att grillen är gigantisk. Tyvärr upptäcker man dessutom att Toyota håller på traditionen med huvpinne och man undrar om gasdämparna är reserverade till Lexus?

Bensinfyran är helt nyutvecklad och jobbar antingen tillsammans med en (framhjulsdrift) eller två elmotorer (fyrhjulsdrift). Vi kör med den senare konstellationen och då serveras 222 hästkrafter samtidigt som den blandade förbrukningen landar på 0,45 liter milen. När kusarna sparkar bakut samtidigt galopperar japanen i mål vid 100 km/h på fullt godkända 8,1 sekunder. Under kortare sträckor kan man köra på hundra procent el men bensinmotorn går ofta in och stöttar. Däremot ryktas det om en uppföljare med laddhybridteknik. (CNP)

bild 1/3

Johannes Gardelöf och Willy Priske

Johannes Gardelöf
Willy Priske
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons