Toyota Yaris: Helt ny men slutsåld
Att japanerna presenterar en vässad småbil just nu är inte på måfå. Toyota firar nämligen att de efter sjutton års uppehåll återigen tävlar i rally-VM och motorsportavdelningen rullar under namnet Gazoo Racing. Så medan teamet skottade snö i Svenska Rallyt med sin Yaris WRC så befinner vi oss i ett soligt Barcelona för att provköra Yaris GRMN.
Trots att GRMN i stort ser ut som en vanlig Yaris och har samma mått är skillnaderna stora. För det första är alla exemplar vita med en svart-röd dekaltrimning som ska föra tankarna till WRC-bilen. Dessutom är grillen upphottad och ovanför bakrutan finns en svart bakvinge som färgmatchar 17-tumsfälgarna från BBS. Ett överdimensionerat, tillika centrerat, avgasutblås är pricken över det berömda i:et. Invändigt är originalstolarna ersatta av svarta racingsäten med röda sömmar som håller kroppen i ett järngrepp. Växelspaken är exemplariskt kort medan den greppvänliga ratten hämtats från Toyota GT86. Allt andas ”bus” och det enda man kan anföra mot förarplatsen är att det är lite kort med benutrymme för långa personer.
Snygga detaljer i all ära – men det är tekniken som imponerar mest och för att verkligen känna på musklerna så kör vi mot Parcmotor Castellolí strax utanför Barcelona. På banan trivs Toyota Yaris GRMN som fisken i vattnet och den härligt ljudtrimmade kompressorfyran på 212 hästkrafter får mungiporna att fastna krampaktigt uppe vid öronsnibbarna. Det förstärkta chassit är stabilt och har sänkts 24 millimeter samtidigt som de främre skivornas fyrkolvsok tar ner farten effektivt. Yaris GRMN är en riktigt rolig bil att ratta och är dessutom oväntat civiliserad på vanliga landsvägar. Problemet är bara att samtliga 500 bilar som ska tillverkas är sålda - men det finns en liten chans att komma över någon enstaka demobil. Du som älskar bilkörning måste således hänga på låset och vara beredd att hosta upp 308 900 kronor. (CNP)
Willy Priske och Johannes Gardelöf