Feature

”Vi är inne i en fas när många kommer att lämna, men de som är med och reder ut det här kommer att se en ny, bra framtid.”

Feature Artikeln publicerades

Mitt under 90-talets ekonomiska kris startade Mats-Ola Andersson blomsterhandel i en tidigare klädbutik på Västra Storgatan. 28 år senare tror han fortfarande på stadskärnan, bara man har tålamod och satsar på enkelhet och trygghet.

Mats-Ola Andersson vill gärna bidra till trivseln i stadskärnan genom sina prunkande blombord. ”Vi upptäckte tidigt att folk handlar där de är. Vi behöver mer folk som rör sig i centrum”, säger han.
Foto: Lasse Ottosson
Mats-Ola Andersson vill gärna bidra till trivseln i stadskärnan genom sina prunkande blombord. ”Vi upptäckte tidigt att folk handlar där de är. Vi behöver mer folk som rör sig i centrum”, säger han.

Förmiddagslugnt på gågatan. Inte många kunder ännu, men borden utanför Mats-Ola Anderssons blomsterhandel är redan fyllda med gröna växter, kryddörter och orkidéer, som varje dag.

– Det är inte alltid det vi bär ut som säljer, men det är viktigt för vår profil. Vi tycker det ser trevligt ut. Det skapar trivsel. Jag hade önskat att fler butiker gjorde så, säger Mats-Ola.

1991 låg där en Gul&Blå-butik som skulle stänga. Mats-Ola kom förbi, tyckte det var en fin lokal för en blomsterhandel. Han och hans bror Micke vågade satsa trots den djupa lågkonjunkturen.

Då hade de redan hunnit jobba länge med blommor. Som tolvåringar började de jobba extra i sina farbröders blomsterbutiker i Tollarp och Eslöv.

I dag ansvarar Micke och systern Maria, som båda heter Andersson, för blomsterförsäljningen på Ica Maxi i Kristianstad sedan 2000. På det viset såg familjen tidigt till att också säkra blomförsäljningen i livsmedelsbutiker som vuxit mycket på senare år.

Genom finanskriser och lågkonjunkturer har de klarat sig.

– Det går alltid lite upp och ner. Blommor är inte så konjunkturkänsligt. De håller sig på en jämn nivå. Det finns alltid födelsedagar, bröllop och begravningar då man behöver blommor, säger Mats-Ola.

”Det är viktigt att uppdatera sortimentet i butiken hela tiden. Många av kunderna ser trender på ett annat sätt i dag. För tio år sedan frågade de om vi kunde ta hem något. Nu frågar de om vi har det hemma”, säger Mats-Ola Andersson.
Foto: Lasse Ottosson
”Det är viktigt att uppdatera sortimentet i butiken hela tiden. Många av kunderna ser trender på ett annat sätt i dag. För tio år sedan frågade de om vi kunde ta hem något. Nu frågar de om vi har det hemma”, säger Mats-Ola Andersson.

Ändå har mycket förändrats sedan 1991. Då öppnade han redan klockan åtta på morgonen och tog emot kunder som ville beställa buketter.

Nu görs alla sådana beställningar via Interfloras webbsida dygnet runt. När Mats-Ola och de tre floristerna Sofi Melms, Mimmi Ravenborn, Elin Jacobsson och Filippa Bengtsson kommer till jobbet tar de fram ordrarna och sätter i gång.

De flesta ordrarna kommer via nätet. De kunder vi tappar i butiken ersätter vi med kunder på nätet. Det är verkligheten för oss.

Effektivare både för kunder och florister. Att ta emot en beställning personligen kunde ta uppemot en kvart, att ta fram ordern på datorn tar en halv minut, berättar Mats-Ola. Samtidigt kan de behålla kunderna på det viset.

– De flesta ordrarna kommer via nätet. De kunder vi tappar i butiken ersätter vi med kunder på nätet. Det är verkligheten för oss.

Interflora var tidigt ute. Webbsida för beställningar startade de redan 1998. I dag är 580 butiker över hela landet anslutna. Det tror han räddar många blomsterhandlare.

Att driva blomsterbutik, beskriver Mats-Ola Andersson, är som att vara i en långvarig relation. ”Det är jäkligt roligt men tungt också.”
Foto: Lasse Ottosson
Att driva blomsterbutik, beskriver Mats-Ola Andersson, är som att vara i en långvarig relation. ”Det är jäkligt roligt men tungt också.”

I sin egenskap av ordförande för Interflora i Sverige reser Mats-Ola Andersson ofta till mässor i Europa och får en bild av marknaden i andra länder. Nyligen träffade han ordföranden för brittiska Interflora som berättade att fyra–fem blomsterhandlare i veckan tvingas stänga i England på grund av att de fortfarande bygger hela verksamheten på direktkontakt med kunderna.

– Vi är mer up-to-date. Man måste följa marknaden och hur den rör sig. Vi sitter i en fin position för att utveckla affärsidén. Kanske kan vi leverera annat än blommor i framtiden.

Det blir också allt viktigare att synas på sociala medier, inte minst via influencers. Mats-Ola samarbetar med flera influencers som har inredningskonton och lägger upp Instagrambilder på fredagsbuketter från hans butik.

– Det är ett annat sätt att nå våra konsumenter. De som följer dem på Instagram ser något hemma hos någon på riktigt. Det är inte en reklambild, säger Mats-Ola som märker hur kunder kommer till butiken och frågar efter likadana buketter.

Fler köper snittblommor i dag, gärna till sig själv.
Foto: Lasse Ottosson
Fler köper snittblommor i dag, gärna till sig själv.

Kanske inspirerar Instagrambilderna i sin tur också till en annan trend som han ser, att fler köper blommor till sig själv, inte bara som present till andra. Mer snittblommor än krukväxter. Men om de köper en krukväxt är själva krukan minst lika intressant, gärna i exklusiv keramik och hantverk, oavsett vad det kostar. Ibland måste han dubbelkolla prislappen, så att de har sett rätt.

Trots alla nya kanaler kan han bli nostalgisk och sakna lördagarna när många Kristianstadsbor klädde upp sig, gick ut på stan och shoppade, fikade och köpte blommor med sig hem.

– Att se någon i ögonen och prata måste vara trevligare än att prata i telefon.

Foto: Lasse Ottosson

Även om konsumtionsmönstren ändras vill han vara med och skapa samma stämning igen i stadskärnan. För han tror verkligen på cityhandel under bar himmel.

– Vi är inne i en fas när många kommer att lämna, men de som är med och reder ut det här kommer att se en ny, bra framtid. Jag tror att konsumenterna vill se och känna på produkterna.

Men det krävs inte bara tålamod utan också nya lösningar. Enkelhet och trygghet tror han är det viktigaste. Det ska vara enkelt att köra in i centrum och parkera.

Trygghet kan handla om bättre belysning på gågatorna eller att ha ordningsvakter på gratisparkeringen vid Naturum under den mörka årstiden, för att fler ska våga parkera där.

Han kan också tänka sig en eldriven shoppingbuss som går mellan en stor gratisparkering in till stadskärnan och vidare till C4 Shopping. En annan möjlighet är att ändra strukturen, så att restauranger koncentreras till ett ställe och butikerna till en annan.

– Om citykärnan ska överleva handlar det om att få till en helhet där butiksägare, fastighetsägare och beslutsfattare jobbar tillsammans för att ta reda på vad folk vill ha i framtiden.

Fakta

Mats-Ola Andersson

1991 öppnar Mats-Ola Andersson och hans bror Micke butiken på Västra Storgatan, där en Gul&Blå-butik legat tidigare.

1998 startar Interflora sin webbsida för beställningar. I dag är 580 butiker över hela Sverige anslutna, däribland Mats-Ola Anderssons butik.

2000 Mats-Ola och Micke Andersson öppnar blomsterförsäljning på Ica Maxi i Kristianstad. Den drivs av syskonen Micke och Maria Andersson i dag.

2012 Mats-Ola Andersson och fyra andra köper hela Interflora i Sverige. I dag är Mats-Ola styrelseordförande och har de senaste 15 åren rest till internationella utställningar och mässor.

Visa mer...
Många väljer exklusiva krukor, oavsett vad de kostar. Ibland får Mats-Ola dubbelkolla prislappen, så att de har sett rätt.
Foto: Lasse Ottosson
Många väljer exklusiva krukor, oavsett vad de kostar. Ibland får Mats-Ola dubbelkolla prislappen, så att de har sett rätt.
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.