Fria ord

Utsatt centrumhandel

Fria ord Artikeln publicerades

Kristianstadslänken utgör ett potentiellt hot mot handeln i Kristianstads stadskärna, skriver Olle Johansson, Kristianstad.

Busslänken som förstör Kristianstads Centrum var beslutad redan 2008, enligt Bengt Gustafson (M)!

Man tänker ta bort större delen av parkeringsplatserna på V Boulevarden, annars går vi miste om bidrag säger kommunalrådet Gustafson (M). Och detta skall ske innan ens ett tänkt p-hus är projekterat.

Bidrag, vilket normalt inte är Gustafsons värld, kan inte vara viktigare än tillgänglighet till centrum?



Finns det en dold agenda för bussplaneringen i Kristianstad? Finns det något krav från Steen & Ström och Skånetrafiken? Är det förslag nummer 10?

Detta "hemliga" beslut kostar cirka 200 miljoner kronor, även bidraget är skattepengar. Dags att lägga papperen på bordet!

Dessutom försvinner cirka 200 centralt belägna p-platser, vilket medför minskad tillgänglighet till centrum och därmed minskat kundunderlag, som också kan innebära utslagningar av många arbetstillfällen.

Detta innebär mycket stor busstrafik genom centrum med alla regionbussar, som kan köras på befintliga trafikleder, vilket även före detta stadsarkitekten Sune Friström påpekade på ett samrådsmöte redan 29/8 2008, där även Bengt Gustafson var närvarande.

Varför sållades bussförslagen 1-8 bort på ett mycket tidigt stadium?

Dialog med berörda går det inte att påstå att Kristianstads "Starke Man" lever upp till!

När kommunalrådet åker till Kristianstad tillsammans med sin fru och shoppar, åker ni då buss? Det sanningsenliga och troliga svaret, att ni åker bil.

Tror Gustafson, att situationen är annorlunda för andra besökare, som vi alla är beroende av?

Då krävs det också att citybutikerna har centrala parkeringar för att ta emot alla kunder eller är det meningen att kunderna ska välja köpcentra utanför centrum? Det händer med dålig tillgänglighet, enligt professor Johan Anselmsson Lund, som arbetar med marknadsföring på Ekonomihögskolan. Denna aspekt är viktig, påtalar han då jag varit i kontakt med honom.



Alla utredningar om parkeringar klassas som känsligt i stadskärnan. Gångavståndet från parkering bör inte vara mer än 2-3 minuter eller 200 meter.

Handelsutredningen påpekar, att varje p-plats som försvinner ersätts med en ny central p-plats och inte som nu med platser 900 meter från centrum, då förlorar centrum besökare, som kör till andra ställen!

Vet Gustafson och kommunalfullmäktiges ledamöter, om samma förhållanden gällt, hade då El-Giganten, "Handelsomr. Hammarshus" etablerat sig? Vad gällde för arenans besökare? Vad är skillnaden?

Tillkommande p-platser i Ö Centrum är vad dessa utökade handelsytor i sig själv kräver. Gustafson har tyvärr tidigare inte behagat svara trots upprepningar! Förklaring borde krävas av Gustafson omgående!

Detta med busslänken är att jämföra med, när Gustafson skulle ha tillgång till ett rökrum på sin arbetsplats, som han då tyckte var så viktigt, att han till och med figurerade i rikspressen om detta. Ja, man tror inte det är sant!

Jag vet, att det är ett storborgerligt gruppmöte den 18/1 på kvällen, där alla borgerliga ledamöter i nämnder och styrelser är kallade till information bland annat om Kristianstadslänken.

En direkt fråga till den ansvarige chefen Bengt Gustafson, är Kristianstads Handelsförening och Fastighetsägarna kallade till detta möte? Om inte hur kan du då informera om Kristianstadslänken, när vi som drabbas inte kan yttra oss?