Annons

Cityhandeln måste återuppfinna sig själv

Det pågår en strukturomvandling av stadskärnorna och det märks inte minst i Hässleholm. Nu gäller det för handlarna att återuppfinna sig själva och ge kunderna anledning att komma till de fysiska butikerna.
Hässleholm • Publicerad 19 oktober 2019
Johan Jönsson och Sandra Holm hoppas på fler mötesplatser i centrum, gärna en uteservering med underhållning, som man anser skulle passa vid Madrix före detta lokaler.
Johan Jönsson och Sandra Holm hoppas på fler mötesplatser i centrum, gärna en uteservering med underhållning, som man anser skulle passa vid Madrix före detta lokaler.Foto: Andreas Örwall Lovén

– Om man är en duktig entreprenör så kan man leda folk till en åker, säger Sandra Holm, kommunens näringslivsutvecklare.

Hon och Johan Jönsson, cityledare, syftar på den färska rapporten Cityindex, som HUI Research tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Annons

Den visar att handeln i centrum minskade med sju procent 2017/2018.

– Det är inget unikt för vår stadskärna, det är viktigt att lyfta fram.

Sandra Holm menar att det pågår en omdefiniering, en modernisering om man så vill, av stadskärnan.

Rikstrenden visar att restaurang– och hotellnäringen ökar, bland annat på bekostnad av försäljning av sällanköpsvaror.

Det stämmer ganska väl i Hässleholm, där hotellnäringen ökat med 15 procent (rikssnittet är drygt fyra procent). Restaurangnäringen minskar däremot med tio procent, till följd av att flera näringsidkare lagt ned.

I det fallet tror och hoppas Sandra Holm och Johan Jönsson att nya aktörer kommer att kliva in och förändra bilden över tid.

När det gäller andra branscher så uppmanar Sandra Holm centrumföretagarna att vara innovativa.

– Vi ser på andra håll att man minskar butiksytorna, tajtar till sortimentet och blir mer specialiserade. Där spelar även fastighetsägarna en roll. Man behöver också ”byta skyltfönster” oftare i dag. Det är lite av teater, där man ska få folk att stanna till i dagens brus.

För andra kan det handla om att gå en helt annan väg och skapa fler ben att stå på, kombinera verksamheter. Sandra Holm nämner frisör och bar, samt inredningsbutik och café, som exempel på hur man kan ha två verksamheter i en.

När hon gjorde handelsutredningen för några år sedan och intervjuade människor på stan insåg hon att hässleholmarna är väldigt folkliga och tycker om personlig kontakt.

Annons

– Bemötande är väldigt viktigt. Café Madrix är ett klockrent lokalt exempel på det.

Kommunen, HessleCity och fastighetsägarna har också ett ansvar att vara kreativa för att gynna handeln, anser Johan Jönsson och Sandra Holm. Samverkan leder till goda och genomförbara idéer.

– Samarbetet med Konstföreningen, handlarna och Norén är ett bra exempel. Där skapades en arena för att göra affärer, säger Johan Jönsson.

Konstrundan i city, där konstnärer ställde ut hos näringsidkarna, lockade mycket folk. I Hemtex före detta butik, som ställts till förfogande av Norén, kom 900 personer för att titta på konst och hämta kartor.

– Centrumkärnan är lagom stor med bra ”ramar”. Vi måste bli bättre på att utnyttja det. Förändring kan vara jäkligt kul om man gör det tillsammans, säger Johan Jönsson.

Fakta

Cityhandeln i siffror

Dagligvaror: 1,4 procent.

Sällanköpsvaror: - 11,4 procent.

Beklädnad: - 6,9 procent.

Hem och fritid: - 13,5 procent.

Restaurang: - 10 procent.

Hotell: 15,1 procent.

Kommersiell service: 10,5 procent

Totalt: - 7 procent.

Andreas Lovén
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons