En folklig motorsport med miljötänk

Hästveda Artikeln publicerades
Folkrace i Hästveda, där Rasmus Johansson Huleén från Pilatorps MK rullar i ledning med sin Opel. 10 bilder
Foto:Tommy Svensson
Folkrace i Hästveda, där Rasmus Johansson Huleén från Pilatorps MK rullar i ledning med sin Opel.

Miljötänk är kanske inte det första man tänker på när folkracebilarna rullar in på banan, kör så det sprutar grus och doftar diesel. Men det kanske man borde, tycker Hästveda FRC:s miljöansvarige Sam Claëson.

En förare står på vallen, utan bil. Men han rattar för glatta livet och i brist på äkta motorljud brummar han med läpparna. Gott så, Måns Pettersson, 5, är nämligen en av alla som kom till lördagens folkrace i Hästveda.

Han älskar motorsport men på frågan om han själv vill köra skakar han efter viss tvekan på huvudet. Folkrace är annars en familjeaffär, där intresset verkar gå i arv. Jonas Ragnarsson är på väg in på området med dottern Tindra, 7, i syfte att se farsan och farfar "Trailor-Nisse" köra.

– Jag tog själv mitt förnuft till fånga och blev trafiklärare istället, skrattar Torbjörn innan en ny omgång kantstötta bilar ställer upp för att köra sitt heat runt banan.

Ljudet är öronbedövande och ångorna av olja och diesel närgångna. Den oinvigde kan nog tycka att det är en miljövidrig hobby, folkrace, men miljöansvarige Sam Claëson kan visa på annat.

Inte minst det faktum att klubben 2014 fick Svenska Bilsportförbundets miljöpris på 10 000 kronor för sin innovativa, egentillverkade, mobila miljövagn. En vagn där allt avfall sorteras, även sådant som är lite speciellt. Här finns miljödukar och verktyg för att ta upp oljespill och liknande.

Vagnen använder klubben under sina offroadkörningar, men även under de större tävlingarna på Harabackens motorstadion.

Sam Claëson håller fram Svenska Bilsportförbundets miljöpolicy.

– De här reglerna följer vi och de är rätt så hårda. Vi köper bara miljömärkta renhållningsprodukter och när vi byggt vårt nya samlingshus har vi letat efter miljömärkta material istället för att leta hemma i gömmorna efter gamla grejer.

Ljudnivåerna mäts för varje enskild bil under heaten. Föraren får en chans att dämpa ljudet, men överskrider bilen nivåerna på nytt, diskas man från sitt heat.

– Vi är måna om att hålla god sämja med både grannar och kommun, säger Sam Claëson.

Bilarna står uppställda på presenningar och har uppsamlingskärl om utifall något skulle läcka. För det händer att de får skavanker. Voltar man ett par varv och landar lite fel kan det gå hål här och där.

Publiken håller andan när det sker, men så kliver föraren ur sin bil och vinkar. Bara egot fick sig en törn, men sånt är fokracelivet.

Miljötänket går även ner på individnivå, varje förare får en plastkasse att slänga sitt eget skräp i - som de sedan får ta hem och sortera.

– Alla är medvetna om de här miljökraven och ställer upp på dem, tycker Sam Claëson.

Han är stolt över miljöpriset föreningen fick, stolt över klubbens miljöcertifikat och stolt över alla funktionärer som är där och hjälper till. Det krävs runt 75 personer för att hålla tävlingarna med runt 100 deltagande bilar i gång.

I entrén står Birgitta Westbakke och Malin Karlsson och släpper in. De har inte en chans att se ett enda heat, tävlingarna hörs in i deras bås, men det är också allt.

– Men det är helt okej. Vi träffar folk och återser bekanta. Det är roligt att vara delaktig, jag måste inte se tävlingarna, säger Birgitta Westbakke.

Men sedan inkörningen till banan ändrades, har de nu utsikt över bilarna innan de rullar in på banan. En utsikt de gillar, och som faktiskt skiftar rejält för varje heat.

Fakta

Folkrace

Vem kör: Alla, från det år man fyller 15. Från 18 år tävlar man i seniorklasserna: Herr- eller damklass, samt veteranklass.

Vad körs: Täckta bilar som typbesiktigats i Sverige. De ska ha skyddsbur och får inte köras över 80 km/h.

Var kör de: På grus- eller asfaltsbanor.

Till salu: Bilarna är till salu efter varje race, för 6 500 kronor. Om flera har lagt ett bud, får lotten avgöra.

Visa mer...