Annons

Ensamkommande lämnar gymnasiet för SFI

I år har 24 elever skrivits ut från SFI-studier och ännu fler varnats. Orsakerna är bristande framsteg eller frånvaro hos en grupp med mycket skrala förkunskaper. Nu tillkommer även ensamkommande som inte lyckats i gymnasiet.
Hässleholm • Publicerad 11 oktober 2019
Madleine Nilsson, rektor SFI, ser hur ensamkommande inte klarar gymnasiestudierna och hamnar på SFI. ”Ett nationellt problem”, säger hon.
Madleine Nilsson, rektor SFI, ser hur ensamkommande inte klarar gymnasiestudierna och hamnar på SFI. ”Ett nationellt problem”, säger hon.Foto: Andreas Örwall Lovén

”Du gör för närvarande inte tillfredsställande framsteg i dina studier i svenska för invandrare (SFI). För att nå framsteg krävs tid, närvaro, koncentration och engagemang. Blir det inte någon omedelbar förbättring avbryts dina studier enligt Skollagen.”

Så lyder de varningsbrev som skickas ut till deltagare och de leder oftast till en avstängning. Det handlar om en mindre andel, runt 7-8 procent av 400 elever, men samtidigt gör skolan allt för att undvika att elever skrivs ut.

Annons

– Vi har motiverande samtal, gör anpassningar i undervisningen och försöker fånga upp dem på olika sätt, säger Madleine Nilsson, rektor för SFI, T4vux.

Orsakerna till att deltagarna misslyckas kan vara flera, ibland på grund av psykisk ohälsa i någon form men också för att man försöker hitta annan sysselsättning.

Deltagarnas bristande studiebakgrund är annars ett tydligt bekymmer.

– Vi har många analfabeter bland deltagarna. Vi har även grupper som på pappret har nio års skolgång men som inte har de kunskaperna man kan förvänta. De följer inte normal progression i studierna, säger Madleine Nilsson.

Tidigare fanns ett riktvärde på 525 timmar svenskstudier, som antogs räcka för flertalet att ta sig igenom SFI. Det är borttaget.

– Nu kan man gå kvar hur länge som helst, så länge man gör någon form av framsteg. Det är en ädel tanke men vi får ingen statlig ersättning när etableringstiden går ut (två år). Vi har ett dilemma, vi sitter i en knipa, säger Madleine Nilsson.

En tuff situation späddes på ytterligare i somras, då runt 25 ungdomar kom till SFI direkt från gymnasiet.

– Det är 19-åringar, många ensamkommande, som skrivits ut från språkintroduktionen (IM) efter två-tre år. De har stora brister i språket och hamnar därför på SFI, vilket är ett stort nationellt problem. Jag vet inte hur vi ska hantera det och SFI duger heller inte som underlag för att få stanna i Sverige enligt gymnasielagen.

Madleine Nilsson känner en särskild oro när unga deltagare skrivs ut.

– Vad skriver jag ut dem till? Vart ska de sedan ta vägen?

Annons

Hur mycket ansvar faller på individen själv?

– Många är inte vana vid ansvarstagande och förstår inte de krav som vi ställer på dem. Vi har inte organisationen för att möta den målgruppen och det går inte att bortse från elevens egna ansvar.

Nu tas krafttag inom SFI för att överbrygga utmaningarna. Förutsättningarna finns på flera sätt redan på plats.

Samtliga lärare på T4vux, ​förutom ett par vikarier, har behörighet, till skillnad från snittet på SFI i riket, som enligt Madleine Nilsson ligger på runt 30 procent behöriga SFI-lärare.

Verksamheten är knuten till ett fristående forskningsinstitut (Ifous) för att kunna ta del av de senaste, kunskapsbaserade, undervisningsformerna.

Som tillägg till de lagstadgade individuella studieplaner har man upprättat individuella planeringar, där det tydligt framgår vad som förväntas av eleven.

– Det är en utbildning och ingen social förvaring. Om eleven vet vad som ska göras, vad som förväntas och i vilka steg, så får vi en effektiv utbildning som gör att eleverna går väl rustade härifrån, säger Madleine Nilsson.

Andreas Lovén
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons