Knäckebrödskriget Kamp om

Hässleholm

var smöret ska hamna

Hässleholm

Artikeln publicerades 15 maj 2010.

Skinande rustningar, klingande svärd och en och annan mjödbakfylla. I går avgjordes Knäckebrödskriget för 23:e gången.

Som namnet antyder är det inget religiöst eller politiskt krig, utan en kamp om smöret ska bres på den håliga eller flata sidan.

– Tills det är avgjort är det den flata sidan som gäller. Vi är en religiöst och politiskt obunden förening, och därför slåss vi inte om sakerna man gjorde på medeltiden, säger Annika Madejska från föreningen SCA, Society for Creative Anachronism.

Det var dock inte bara tappra riddare, krigare och slagskämpar som hade samlats på Hovdalas borggård för att för första gången utkämpa Knäckebrödskriget inför publik. Hantverkare, tyska kampfraus och människor av folket utgjorde en stor andel av de 200 entusiaster som samlats från olika hörn i världen.

– Vanligtvis håller vi oss för oss själva, vi är inget jippo, men det är roligt att visa upp sig, säger Annika Madejska som varit med sedan 1995 och träffat sin man i "medeltiden".

– De flesta har sin respektive i föreningen, det är en tidskrävande hobby.

Och den medeltida modetrenden var tydlig – i år var det en boom av landsknektar.

– Det är noga med accessoarerna och i år är det en trend i tyskt renässans, säger Annika Madejska innan kungens stämma kungör att det är tre minuter kvar till tornerspelet.

– Förresten skriv inte riddare om alla som slåss, de blir så ledsna då. Det är bara de med vitt bälte som är det och man får jobba sig upp.







Artikeln publicerades 15 maj 2010.

Skinande rustningar, klingande svärd och en och annan mjödbakfylla. I går avgjordes Knäckebrödskriget för 23:e gången.

Som namnet antyder är det inget religiöst eller politiskt krig, utan en kamp om smöret ska bres på den håliga eller flata sidan.

– Tills det är avgjort är det den flata sidan som gäller. Vi är en religiöst och politiskt obunden förening, och därför slåss vi inte om sakerna man gjorde på medeltiden, säger Annika Madejska från föreningen SCA, Society for Creative Anachronism.

Det var dock inte bara tappra riddare, krigare och slagskämpar som hade samlats på Hovdalas borggård för att för första gången utkämpa Knäckebrödskriget inför publik. Hantverkare, tyska kampfraus och människor av folket utgjorde en stor andel av de 200 entusiaster som samlats från olika hörn i världen.

– Vanligtvis håller vi oss för oss själva, vi är inget jippo, men det är roligt att visa upp sig, säger Annika Madejska som varit med sedan 1995 och träffat sin man i "medeltiden".

– De flesta har sin respektive i föreningen, det är en tidskrävande hobby.

Och den medeltida modetrenden var tydlig – i år var det en boom av landsknektar.

– Det är noga med accessoarerna och i år är det en trend i tyskt renässans, säger Annika Madejska innan kungens stämma kungör att det är tre minuter kvar till tornerspelet.

– Förresten skriv inte riddare om alla som slåss, de blir så ledsna då. Det är bara de med vitt bälte som är det och man får jobba sig upp.