Nytt tågstopp stoppar buss

Hässleholm

Sandåkraborna får betala för Pågatågsstoppet i Sösdala. – Det känns konstigt att vi är med och betalar för infrastrukturen genom skatten, och sedan straffar man oss med att dra in busslinjen och isolera oss, säger Sven Ekblom i Sandåkra mellan Hässleholm och Sösdala

Artikeln publicerades 8 mars 2011.

Sven Ekblom tog kontakt med Kristianstadsbladet efter första spadtaget till den nya stationen i Sösdala och påpekade att tågstoppet där inte enbart är av godo.

Om ett par månader kommer det inte längre någon buss till hållplatsen 300 meter från deras bostad och det är åtta kilometer till stationen i Sösdala.

– Resultatet blir att när Pågatågen börjar stannai maj drar man ned på antalet turer på busslinjen Hässleholm-Tormestorp-Sösdala till tre per dag i vardera riktning. Efter tidtabellsskiftet i juni försvinner linje 534 helt och kör bara mellan stan och Tormestorp.

– Nu har vi en tur i timmen dagtid, glesare på kvällarna. Det passar min sambo Maries arbetstider inne i stan, och helst vill hon inte köra bil på kvällar efter sin ögonoperation.

Sven Ekblom berättar att de fick höra om förändringen ryktesvägen. Han har mejlat och ringt både kommunen och till politiker och tjänstemän på Skånetrafiken. Han har också startat en Facebookgrupp som i dag har hundra medlemmar.

– Men det är ingen som är intresserad. Det enda som intresserar just nu är att utveckla Pågatågstrafiken. Kommunalrådet Urban Widmark hänvisar till att det här är en fråga för Skånetrafiken.

– På Skånetrafiken är man inte heller intresserad av vår busslinje. Den ende som jag fått klart besked från är projektledaren Ulf Svensson som bekräftat att 534 får annan sträckning och slutar i Tormestorp.

– Vi har en bil och måste nu skaffa en till, och det kostar. Jag måste ha bilen till mitt jobb och våra arbetstider passar inte för att samåka. Vänner som inte har bil kan inte komma hit och vi hamnar utanför infrastrukturen, säger Sven Ekblom.

– Vi är inte alls emot Pågatågen, men styrande politiker inser inte allvaret i det här och hur vi på landsbygden drabbas när man ändrar på de allmänna kommunikationerna.

– Jag förstår att det är oekonomiskt med en buss för 50 personer, men en mindre buss eller beställningstrafik. Det hade säkert inte varit omöjligt för Skånetrafiken att lösa.