Annons

Snart dags för gjutning

Trafikverkets broombyggnad i Lommarp utanför Vinslöv har kommit halvvägs. På torsdag gjuts den nya bron över Vinne å.
Hässleholm • Publicerad 26 oktober 2011
Wilma är en trogen följeslagare för husse Tommy Tano som bygger broar.
Wilma är en trogen följeslagare för husse Tommy Tano som bygger broar.Foto: Tommy Svensson
Pontus Svanberg, arbetsledare från GVV.
Pontus Svanberg, arbetsledare från GVV.Foto: Tommy Svensson

– Det handlar om 110 kubik eller cirka 275 ton betong som ska på plats. Första betongbilen kommer halvåtta på morgonen. Går det sedan som det ska kommer vi vara klara framåt 16–17, säger arbetsledaren Pontus Svanberg.

– Grundläggningen är redan gjord. Nu gör vi det sista med formen och armeringen innan det är dags för gjutningen. Nästa vecka inleds jobbet med att gjuta på och klä in bropelarna med granitsten, för att behålla den gamla karaktären även på den nya betongvalvsbron.

Annons

Tio personer som mest

Pontus Svanberg jobbar för företaget Gatu och väg i väst som bygger bron på uppdrag av Trafikverket. Han berättar att som mest har man tio personer sysselsatta. Dessutom har Eon och teleoperatören personal som lägger om sina ledningar, men han ser inga problem med att det ska bli klart och trafikpåsläpp den 15 december.

– Det är ett gammalt projekt som vi nu snart har i mål.

Det konstaterar Jesper Haraldsson som är projektledare vid Trafikverket.

– Egentligen skulle det här jobbet ha varit gjort för flera år sedan. Finansieringen har varit klar, men vi har inte vetat hur vi skulle hantera kulturvärdena i byn.

– Dessutom finns det inte bara kulturhistoriska utan även naturvärden att ta hänsyn till, och det är skyddsområde för kommunens vattentäkt. Den gamla stenvalvsbron var lokal för den ovanliga vattenfladdermusen. Det finns också fler rara skyddade arter vid ån.

– Därför ansökte Trafikverket om vattendom för att få svart på vitt på vad vi får göra, förklarar Jesper Haraldsson. Åtgärder som ska göras är bland annat särskilda fladdermusholkar under bron och speciella passager för utter.

Det kostar 5,5 miljoner kronor att ersätta den gamla stenvalvsbron från 1860 med en modern i betong. Vid de senaste inspektionerna har bron fått godkänt med tvekan.

Bärigheten för dålig

– Det är bärigheten som inte längre klarar dagens krav. Fordon blir inte bara tyngre och lastar mer. Trafiken har också ökat på den populära ”smitvägen” mellan riksvägarna 21 och 23.

Annons

– I dag är dygnsmedeltalet fordon uppemot 1 500. Vart femte fordon är så kallat tung trafik som långtradare och bussar, så därför behövs det en ny bro.

Den gamla bron har förlängts, breddats och försetts med betongplatta tidigare, men nu var skicket så dåligt att det bara återstod rivning. Men den nya kommer att likna den gamla, påpekar Jesper Haraldsson.

– Samtidigt passar vi även på att bygga en ny gång- och cykelväg genom Lommarp. Det blir en förlängning av den som redan finns under 21:an från Vinslöv. Innan vi öppnar vägen igen genom Lommarp ska den också få ny asfalt.

INTERNAL INTERNAL
Jan-Tuve Truedsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons