Annons

Sösdala hoppas på lyft med tåget

Ord som angeläget och efterlängtat användes flitigt av alla. Barn som står för framtiden, tog första spadtaget till den nya stationen i Sösdala när ett pågatåg som av en händelse passerade. 14 maj kommer det blålila tåget att stanna.
Hässleholm • Publicerad 2 mars 2011
Karl-Axel Axelsson förevigade första spadtaget och Sösdalaalliansens ordförande Ingvar Lowén myser.
Karl-Axel Axelsson förevigade första spadtaget och Sösdalaalliansens ordförande Ingvar Lowén myser.Foto: 
Reklam för 14 maj.
Reklam för 14 maj.Foto: 
Mats Persson, ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd och Hässleholms kommunalråd Urban Widmark var på plats.
Mats Persson, ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd och Hässleholms kommunalråd Urban Widmark var på plats.Foto: 
Tio killar och tjejer från Rubinens och Safirens förskoleklasser på Lejonskolan tog första spadtaget till nya stationen i Sösdala. Foto: Tommy Svensson
Tio killar och tjejer från Rubinens och Safirens förskoleklasser på Lejonskolan tog första spadtaget till nya stationen i Sösdala. Foto: Tommy SvenssonFoto: 

Nu är bygget av den nya stationen i Sösdala igång. På onsdagen togs det officiella första spadtaget. Sösdala är först ut av de sexton nya stationer som byggs för pågatåg och krösatåg i norra Skåne och i södra Småland under åren 2011–2014.

I Sösdala kommer Trafikverket att bygga två nya plattformar under mars till maj, utrustade med väderskydd, digitala skyltar för trafikinformation, avgångsskyltar och ramper till den nya gång- och cykeltunneln. 14 maj är det invigning, och från och med då kommer pågatågen Kristianstad–Malmö stanna i Sösdala en gång i timmen.

Annons

– Det finns ett politisk beslut att 2020 ska Skånetrafiken ha dubbelt så många resenärer som nu. Då räcker det inte med trafik i sydväst. Då behövs hela Skåne och samtidigt krymper avstånden.

Det sade Mats Persson, ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd, som var en av talarna vid ceremonin i ett gråkallt Sösdala. Han betonade också att med utbyggnaden tar man ansvar för både framtid och klimatet.

– Det här skapar tillväxt och förenklar människors vardag, Både när det gäller att ta sig till jobbet och på fritiden, fortsatte ordföranden i regionala tillväxtnämnden Pontus Lindberg.

Som representant för värdkommunen Hässleholm, konstaterade kommunalrådet Urban Widmark att både Sösdala och Hässleholm varit beroende av järnvägen. Utan den hade ingen av dem funnits.

– Det höll i 120 år fram till 1979. Nu är det dags med nya tåg. Det har blivit en renässans för spårtrafik, och att utveckla den i nordöstra Skåne, Småland och Blekinge är lika symboliskt som Citytunnel och Öresundsbron varit.

Elisabeth Peltola, kommunalråd i Älmhult och representant för regionförbundet södra Småland gladde sig åt att hon i december 2012 kan stiga på tåget hemma i Diö och åka, till Sösdala.

– Att jag är här i dag visar hur viktigt vi andra sidan gränsen tycker den här trafiken är.

Under sitt tal gjorde Elisabeth Peltola ett par konstpauser för passerade tåg och kom sedan in på kluriga och kreativa smålänningar.

– Vi fick näringslivet med oss att med Hässleholm som nav i ett nytt Pågatågssystem så skulle det gynna de som pendlar upp till oss från Skåne.

– Det var inte omöjligt att hitta pengarna. Nu ska man kunna ta sig till Växjö och sedan vidare till Jönköping.

Annons

– Det här är fantastiskt, utbrister Ingvar Lowén, ordförande i Sösdalaalliansen när ceremonin är över. Vi har kämpat för tågstopp och nu blir det jättepositivt för Sösdala.

– I 33 år har järnvägen hindrat och delat byn. Nu blir Sösdala en del av Europa.

Han hoppas att tågstoppet kommer att skapa tillväxt och engagemang. Han säger att det finns företag som vill etablera sig och påpekar att villapriserna har stigit de senaste 6–9 månaderna.

Jan-Tuve Truedsson 044-18 55 80
Jan-Tuve Truedsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons