Förskolebarn tog första spadtaget
Det är framtidens resenärer som får äran att ta det första symboliska spadtaget till ny järnvägsstation i Hästveda.
De äldsta barnen, ett 20-tal, från Hästhovens förskola har lysande gula reflexvästar på sig och skinande blåa och röda plastspadar i hårt grepp.
Jens Möller, med reflexväst även han, från Trafikverket instruerar de välpåklädda telningarna.
– När jag ropar ”ett” sticker ni spadarna i grushögen, vid ”två” håller ni upp dem och vid ”tre” kastar ni bakåt, säger han och visar med ena armen.
Barnen gör efter. Övningen upprepas.
– Även om era förskollärare säger annat så får ni göra det, understryker han.
Inte sämre än Sösdala
En stund senare har Jens Möller och flera andra herrar, tre politiker och en representant från näringslivet, pratat färdigt om järnvägens och samhällets historia från 1862 och vilken stor och fantastisk dag det är för Hästveda.
Och att Hästveda förutsätts få mindre bussar som kan hämta resenärer även från kringliggande orter, när det blir skarpt läge 2013.
Hästveda ska väl heller inte vara sämre än Sösdala. Där har målet som skulle nås först 2020 med 600 resenärer om dagen redan passerats. Med råge.
Två chanser
När alla vuxna pratat färdigt är det dags för spadtag och fanfar.
Barnen som stått tålmodigt och väntat, bara någon enstaka gång har frestelsen nästan blivit för stor, utför sitt uppdrag med bravur.
Så bra att de får göra det två gånger.
Därefter står de tålmodigt i kö för att testa hur det är att klättra upp och sitta i de två imponerande maskinerna intill, redo för de stora gräv- och spadtagen.
De mindre barnen får sitta kvar i sittvagnar, som åtminstone placeras i en skopa för den rätta känslan.