Gångbron på plats över spåren
Bron över spåren är ett led i arbetet för att tågen åter ska stanna i Hästveda.
22.45 i fredags kväll slutade tågen rulla på stambanan och en timme senare började de båda stålbroarna att lyftas på plats mellan de tre betongtornen vid stationen.
Klockan sju på morgonen var allt klart. Då satt de båda sammanlagt 25 meter långa och 25 ton tunga ståldelarna på plats. Prislappen på bron är 15 miljoner kronor.
-Det har flutit på bra och gått enligt tidplanen. Det var lite knixigt att få ner bron, alla mått stämde lite för bra, säger Jimmy Törnqvist, platschef på huvudentreprenören Sveab.
Under arbetet var tågtrafiken förbi Hästveda avstängd. Tågen får sedan köra på ett spår under tio timmar från söndag kväll fram till klockan 04.00 natten mot måndagen. Klockan 14 på måndag släpps all trafik på igen.
-Det är kontaktledningarna som gör att vi måste stänga alla spår samtidigt. Det är inte säkert att arbeta om vi har spänning i ledningarna, säger Jimmy Thörnqvist.
Väderskydd, bänkar, parkeringsplats och ytterligare en plattform. Det återstår en del arbete, men efter sommaren räknar Trafikverket med att allt är klart vid stationen i Hästveda.
När tågen börjar stanna ska den nya gångbron tillsammans med betongtornen se till att resenärerna kan ta sig ut på den mellersta plattformen. Några bänkar som Hästveda intresseförening efterlyst blir det inte inomhus.
-Det är inte en väntsal utan bara för genomströmning till och från tågen, berättar Pernilla Merkenius, projektledare på Trafikverket.
I september nästa år ska tågen stanna på nytt. Senast det hände var 1975. Järnvägen kom till Hästveda för 150 år sedan.