Annons
Nyheter

Bryt bankoligopolet

Bankernas vinster är inget problem i sig. Istället är konkurrensen för dålig på bankmarknaden.
Nyheter • Publicerad 19 juli 2013
Glad bankdirektör – Michael Wolf vd för Swedbank.
Glad bankdirektör – Michael Wolf vd för Swedbank.Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX

Det är strålande tider för de svenska storbankerna. I veckan har de fyra bankjättarna redovisat sina kvartalsrapporter. Som vanligt handlar det om miljardvinster. För det andra kvartalet är den totala vinsten 23 miljarder kronor för SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken. Bäst har det gått för Nordea med en vinst på 9 miljarder, de övriga tre ligger på runt 4,5 miljarder var.

Det väcker på nytt den klassiska frågan: Är bankernas vinster för stora? Nej, det är de inte. Varje företag har som mål att skapa vinster. För aktiebolag gäller det dessutom att ge ägarna avkastning på sitt investerade kapital.

Annons

Men det finns ett annat problem på bankmarknaden, konkurrensen fungerar inte som den ska.

I alla fall om man ska tro Konkurrensverket. I en rapport i juni konstaterade myndigheten att det råder oligopol på den svenska bankmarknaden och att kundernas ställning behöver stärkas, bland annat genom bättre information om hur stora avgifterna är för olika banktjänster.

Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöholm menade till och med att det kan uppstå olaglig kartellbildning genom att de stora aktörerna signalerar, ger besked till varandra genom media, om hur de ska agera framöver. Därför föreslog Konkurrensverket att man ska utreda ett förbud mot så kallad prissignalering mellan banker efter en modell bland annat från Australien.

Alla förslag som motverkar den dåliga konkurrensen och stärker konsumenternas ställning ska välkomnas.

Men en del ansvar ligger faktiskt på bankkunderna, de måste bli mer otrogna. Antingen genom att byta bank eller att ha flera olika banker. Men det är inte så lätt. En orsak är att det finns så kallade inlåsningseffekter, det är ofta krångligt för kunderna att göra ett bankbyte. Möjligheten att fatta rationella beslut är också ofta begränsade.

Trots att varan i grunden är enkel att förstå – pengar – är bankernas tjänster ofta komplicerade att reda ut. Hur stora är avgifterna? Vad innebär det att vara helkund i en bank? För den enskilde låntagaren eller spararen är det inte lätt att få överblick på vad de olika bankarna erbjuder för villkor.

Kundrörlighet är helt centralt för att uppnå konkurrens på bankmarknaden. Med fyra dominerande banker och en svag ställning för privatkunderna krävs det mer åtgärder för att uppnå en välfungerande bankmarknad i Sverige. Där finns vinsten för både banker och kunder.

Mattias Karlsson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons