Konsertrecensioner

Växlingsrik jubileumskonsert

Konsertrecensioner Artikeln publicerades

Det gick som smort. Tre och en halv timmar med ett par korta pauser. Många medverkande som smidigt avlöste varandra. Fullmatat. Växlingsrikt. När 150-åriga Christianstads Motettkörunder ledning av Lena Ekman Friskgenomförde sin jubileumskonsert i ett fullsatt Kristianstads Konserthus.

Man startade på ett torg i Kristianstad 1863, i stilenliga dräkter. Sverige var ett av de fattigaste länderna i Europa. Utvandringen till Amerika hade tagit fart. Staden hade drabbats av en koleraepidemi som skördat 600 offer, 10 procent av invånarna. Men livet gick vidare. Hjulångaren Christian IV rullade in från Åhus. Och musiken levde.

I fortsättningenblandades dåtid och nutid. Förutom den 40 personer starka kören, jämnt fördelad mellan könen, medverkade hemmaorkestrarna Ensemble Mare Balticumoch Christianstad Symfoniker. Vidare två unga sångare, som redan tidigare gästat konserthuset, sopranen Sabina Zweiackeroch baritonen Sebastian Duran, som galant klarade av växlande uppgifter. Susan Enochssonförgyllde kvällen med sin harpa, som ackompanjatör och solist. Ett par eminenta jazzpianister hade man också, Kjell Edstrand,med eget argentinskt material efter en vistelse i Buenos Aires, och den mångsidige Sven Bjerstedt,son tonsatt några av de sånger som sjöngs. Tre tidigare dirigenter för kören, Anne Ramkull, Joakim Olsson Kruseoch Mark Munsonfrån USA, ledde var sitt verk.

De bådauruppförandena på temat Kristianstad var av olika karaktär. Av den naturnära och lite vemodige poeten Albert Henning, ”Staden”, sammanställd ur tre av hans diktsamlingar, och av Hjalmar Söderberg som en tid arbetade på Kristianstadsbladet och inte trivdes särskilt här, ”Denna stad” som han kallade ”en ganska sorglig företeelse: en liten dum och smutsig rektangel”. Dessa texter från tidigt 1900-tal har förtjänstfullt tonsatts av Simon Söfelde och Daniel Fjellström,, unga kompositörer från Malmö.

Det välregisserade programmet var späckat. Här fanns allt möjligt från den spanske renässansmästaren Tomás Luis de Victoria, Händel, fredsmässor, Carl Orrfs ”Carmina Burana”, till svensk sångskatt, rumänsk folkmusik, Grieg, Britten, Peterson-Berger, Povel Ramel, Robban Broberg och en Kristianstadsversion av ”Sakta vi går genom stan”. Och Gud vet vad.

Mig gladde det speciellt att få återuppleva Folke Rabes ”Rondes” från 1964, en rytmisk explosion i ovanliga klangeffekter, en hel, böljande teaterföreställning. Att man med en sådan uppvisning vunnit första pris i en internationell körtävling känns som en självklarhet.

ChristianstadsMotettkör är en sprudlande vital 150-åring i Lena Ekman Frisk händer. Den som följde TV-serien ”Den sjungande trappuppgången” för ett år sedan, där hon handplockade 40 personer i åldern 16 till 83 år i stadsdelen Lindängen i Malmö och ledde dem fram till ett bejublat framförande i Malmö Konserthus av ”De polovotsiska danserna” ur Alexander Borodins opera ”Furst Igor” förstår att hon klarar av det mesta.