4G-antenn störde tv-bilden
– Det var i tisdags och först var allt som vanligt. Sedan kom det upp ingen signal, berättar Christina Permer som var mest besviken för att hon missade dokumentären om Stenbeck.
– Butiken där jag köpt tv:n kunde inte komma på flera dagar, så en släkting som jobbar som tv-tekniker i Hässleholm hjälpte mig. Han var här på torsdagskvällen med mätutrustning, konstaterade att det inte var fel på förstärkaren på vinden, utan att en mobilantenn var orsaken. Sedan var han här på fredagen och satte in ett störningsfilter.
Christina Permer tycker det är galet att oskyldiga drabbas.
– Det är inte jag som gjort fel men det kommer nog att kosta mig ett par tusen.
Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna, säger att hon borde ha blivit informerad om att hon skulle vända sig till dem.
– Det är inte alla som känner till att man kan vända sig hit vid störningar, för att få ett filter som i de flesta fall lätt ansluts till boxen, säger han.
Telekområdgivarna är en opartisk organisation som bland annat sysslar med konsumentrådgivning och i förekommande fall medling. Nätoperatörer och telekomföretag är med och finansierar dem.
– Enligt tillstånden som operatörerna fått förbinder de sig att kostnadsfritt undersöka och åtgärda eventuella störningar som deras nät orsakar. Däremot är det svårt att i efterhand begära ersättning.