Alessi genom alla tider

Kristianstad Artikeln publicerades

På 80-talet fick Alessi sitt stora genombrott. 1987 tog Per Wede-brunn in de första Alessiföremålen till sin butik i Åhus och de har bara ökat i popularitet.

Sedan 1921 har familjeföretaget Alessi utvecklat sitt alldeles egna formspråk, från de klassiska tekannorna och fruktskålarna i rostfritt stål som syns på hotellfrukostar världen över till 90-talets glatt uppkäftiga sockerströare och söta flickkorkskruvar i plast. Tvärtemot exempelvis svenska porslinsfabriker som knutit egna formgivare till sig har Alessi vänt sig utåt och arbetat med en rad olika designers från hela världen. Det har resulterat i storsäljare som Philippe Starcks citruspress och den lilla stiliserade King Kong-figuren som blivit Alessis signum. Exempel från alla tidsperioder finns just nu på Percys i en utställning som närmast kommer från Oslo och fortsätter vidare till Malmö efter den 5 april. Per Wedebrunn på Percys märker att intresset för design växer hela tiden och inte minst för Alessis hushållsprylar. – Folk vill ha en själ i det de har hemma, förklarar han. John Baroi som är agent för Alessi i Sverige sedan 20 år tillbaka ser en koppling mellan designintresset och det faktum att allt fler fått bättre utbildning, bättre lön och finare hem. Just nu lockar det sofistikerade mattborstade stålet mer än de glada, lekfulla plastfigurerna, men han tror att de billigare plastprodukterna även i framtiden kommer att fånga upp nya målgrupper. – Alessi har både traditionen och lekfullheten. De kan göra verklighet av fantasier, säger Per Wedebrunn vars egna favoriter är Alessandro Mendinis korkskruv Anna G och Michael Graves vattenkokare. De senaste åren har Alessi satsat mer på kvinnliga formgivare i övertygelsen att kvinnor och män ser olika på design. De har också startat licenstillverkning, så att de tillsammans med företag i Finland och Schweiz gör hela badrumslösningar tillsammans. Ingela Rutberg 044-18 55 65 ingela.rutberg@kristianstadsbladet.se