Arn: Bilhandlare ska åtgärda låsfel

Kristianstad Artikeln publicerades

En kvinna köpte en begagnad bil i slutet på förra året hos en bilhandlare i Kristianstad kommun. Kort efter köpet slutade centrallåset att fungera. Hon kunde inte låsa bilen eftersom det då inte gick att låsa upp den.

Hon hörde av sig till bilhandlaren och krävde att de skulle åtgärda felet, något som företaget vägrade eftersom ägaren hade provkört bilen och informerats om att det fanns skavanker på den 13 år gamla bilen. Dessutom anger företaget att bilen besiktigats drygt veckor efter köpet utan några anmärkningar.

Allmänna reklamationsnämnden (Arn) rekommenderar att bilhandlaren åtgärdar felet.

I beslutet står det att felet uppstått i nära anslutning till köpet och att bilhandlaren inte har kunnat stödja att felet inte fanns vid försäljningstillfället.

Därför tolkar Arn det som ett ursprungligt fel och bilhandlaren är ansvarig för att oavsett ålder eller körsträcka på bilen så ska centrallåset fungera. Enligt konsumentköplagen så ska säljföretaget stå för felet om det har uppstått de första sex månaderna efter köpet, om de inte kan bevisa motsatsen.