Att uppdatera en 1700-talshit

Kristianstad Artikeln publicerades

Operahus har brottats med Mozarts ”Così fan tutte” i århundraden. En totalt osannolik, omodern och tramsig historia, redan för sin tid – och samtidigt sådan bra musik och fantastiska sångpartier. Skånska Operan kan ha knäckt operahistoriens hårdaste nöt.

Att Mozart var före sin tid råder det inga större tvivel om, men att hans ”Così fan tutte” till slut skulle hitta hem till den perfekta inramningen, först 225 år efter att verket skrevs, var kanske lite mer otippat.

Låt oss i stället säga att samtiden har hunnit ifatt Mozart och Lorenzo da Pontes operatramsiga libretto – det om de två unga männen som slår vad om att deras flickvänner aldrig skulle bedra dem, och sedan klär ut sig och gör allt för att bevisa motsatsen.

– Att flickvännerna skulle vara så totalt blåsta och inte känna igen sina pojkvänner är totalt osannolikt, säger producenten Åsa Jensen och förklarar operahusens vånda över verkets kanske största dilemma:

– Den moraliska aspekten. När tjejerna så klart faller för inviterna, är otrogna och bevisar pojkvännerna fel, för att sedan när sanningen avslöjas glatt återförenas med sin respektive. Totalt omodernt, om man ska uttrycka det milt.

Dokusåpa

Ganska så omgående kände produktionsteamet att dokusåpan var det rätta forumet för handlingen, fortsätter producent Åsa Jensen och nämner ”Temptation Island” och ”Paradise Hotel” i nästa andetag. Skånska operan har såklart döpt sin (och Mozarts) operadokusåpa till ”Alla gör det”. Man har kunnat behålla originalhandlingen fullt ut, men har lagt till fyra olika slut.

Interaktiv opera

För första gången löper produktionen linan ut och iscensätter en interaktiv opera där publiken agerar studiopublik och röstar fram vilket par som bäst lyckats övertyga i äkta kärlek.

– Det här är rätt sätt att göra det på, säger Kalle Leander som är den i ensemblen som har spelat sin roll tidigare.

– Man har verkligen hunnit ikapp historien. Det är som att alla pusselbitarna faller på plats i den här formen.

Jenny Hertzman och Eva-Lotta Ohlsson spelar de oanande dokusåpadeltagarna Dorabella och Fiordiligi som utsätts för programledaren Don Alfonsos och pojkvännernas spratt. I potten ligger en halv miljon i vinstpengar, och frågan är hur långt man är villig att spela spelet?

Men fyra slut?!

– Vi har repeterat in alla möjligheter men det handlar verkligen om att vara på tårna hela vägen till slutet, säger Eva-Lotta Ohlsson.

– Det är ju bara kul om publiken lever sig in och hejar på vissa personer. De flesta operor brukar ju sluta olyckligt. Här har de chansen att ändra på det, säger Jenny Hertzman.

– Olika slut är mycket ovanligt. Men mycket välkommet när man i vanliga fall gör samma final 10 000-tals gånger, säger Jens ”Guglielmo” Persson.

– Flera av oss har jobbat med improvisationsopera tidigare. Det här blir fullt hanterbart, och lustfyllt, säger Kalle ”Ferrando” Leander.