Barn intar Högskolan för nytt vetenskapligt sommaräventyr
Från Högskolans innergård hörs skratt och tillrop. Deltagarna, som är i åldern tio till tolv år, har anlänt och delats in i lag som ska tävla mot varandra i en variant av tv-klassikern ”Fångarna på fortet”. Denna första dag av tio går i pedagogikens tecken.
På en av innergårdens gräsmattor står universitetsadjunkt Jonas Söderholm. Han håller ett nyckelband i luften i höjd med X-men-loggan på sin t-shirt. Här pågår leken ”snappa nyckelbandet”. Två lag står uppradade och redo. En deltagare från vardera lag ska rusa fram för att först rycka åt sig nyckelbandet.
– Sara, Inez är ni redo?
Tjejerna är redo. För varje deltagarpar som springer fram bjuder Jonas Söderholm på en ny finurlighet. Ett litet danssteg eller en fint med det åtråvärda nyckelbandet.
Just idag, första dagen, är det viktigast att lära känna varandra. Men bakom aktiviteterna finns också en pedagogisk tanke.
– Lekens betydelse för barns utveckling, lärande och att skapa relationer, förklarar Jonas Söderholm.
– Allt handlar om att barn ska vara kreativa.
Vi träffar deltagaren Noah Tenghagen i en kort paus.
Hur hittade du HKR Campus Kids?
– Det var mammas kompis som hittade det och jag tyckte att det lät roligt!
Vad är intrycket nu på plats?
– Det är spänt och lite konstigt, men kul också, säger Noah som hoppas att träffa nya kompisar under dagarna som kommer.
HKR Campus Kids fortsätter med nya vetenskapliga teman kommande dagar. Deltagarna ska bland annat få följa med ut i rymden, experimentera i laboratorium och tävla med egenbyggda robotbilar, utlovar arrangörerna.
– Vi har tagit godbitarna från förra året och plockat in några nyheter, berättar Jenny Hultman, eventkoordinator på Högskolan.
Flera studenter är med och hjälper till med genomförandet
Syftet med HKR Campus Kids är att skapa en relation till lärosätet och den högre utbildningen. Att deltagarna själva får se vad som händer på en högskola och sedan kan berätta för familj och kompisar, förklarar Jenny Hultman.