Bjäre – ny julmust med lokal anknytning

Kristianstad Artikeln publicerades

När Coca-cola lanserar en ny julmust i Sverige har den namn från en livsmedelsfabrik från Kristianstad: Bjäre, det gamla namnet för Karpalundsanläggningen.

Läskedrycker är en stor marknad i Sverige. 2003 såldes det 687 miljoner liter, vilket innebär att varje svensk sörplade i sig omkring 76 liter läsk.

Störst av alla dessa är coladryckerna. Men den svenska klassikern julmust säljer omkring 35 miljoner liter, bara till juletid, och ytterligare 15 miljoner liter går åt vid andra säsonger – som påsken.

Så när nu svenska Coca-cola, som tillverkar 300 miljoner liter läsk årligen för den svenska marknaden, vill slå sig in och ta marknadsandelar sker det med ytterligare en ny julmust som döpts till Bjäre.

Efter fabriken i Karpalund utanför Kristianstad. – Vi kände faktiskt inte till det där. Orsaken är att vi äger varumärket Bjäre, som vi fick "på köpet" 1997 när vi köpte Mer och några andra varumärken, säger företagets informationschef Magnus Nehlin.

När den nya musten lanseras om ett par veckor sker det som en provlansering. Då är det livsmedelskoncernen Bergendahls i Hässleholm som levererar ut läsken till sina butiker i första omgången.

– Vi ville testa detta på en begränsad del av marknaden. Då var Bergendahls en bra lösning, eftersom de är stora i Sydsverige. Faller det väl ut får vi se vilka fler kedjor som kan bli aktuella.

Även om Coca-cola inte känner till bakgrunden till namnet, finns det andra som gör det. Sven-Erik Kulldorf i Kristianstad var chef för Bjärefabriken i Karpalund.

– Ursprungligen var det Margarinbolagets fabrik som hade bildats på Bjärehalvön, därav namnet. Men under andra världskriget blev det brist på råvaror till margarin, och man började producera andra saker som såldes till exempelvis bagerier som behövde råvaror, berättar han.

I samma veva ville Margarinbolaget köpa in fler företag. I Karpalund hittade de ett nedlagt svagdricksbryggeri som de köpte och flyttade in i. Det döptes till Bjäre. Där tillverkades förutom äpplemos även sylt och fruktkonserver, samt inlagda grönsaker.

– Vi tog också fram en ny form av skalad potatis på burk, som blev en stor framgång.

– Verksamheten expanderade, och det ledde i sin tur till att nya lokaler byggdes strax efter krigsslutet.

På den tiden var det de välkända Pellerins och Felip som ägde var sin halva av Margarinbolaget.

– Vi fick också i uppdrag att ta fram en ny typ av fruktdryck, som kunde konkurrera mot den nya läsken Coca-cola. Jag var involverad i det utvecklingsarbetet, där vi skapade Mer, berättar Kulldorf.

Därför tycker han det är lite paradoxalt att det i dag är Coca-cola som äger Mer – den dryck som skapades för att konkurrera mot ägaren.

– Pellerins sålde sin andel i Bjäre till Unilever, som sedan sålde ut delar av företaget. I den vevan ville jag inte vara med mer, utan sökte mig andra uppdrag.

Det som förr var Bjäre, senare Unilever, lever till viss del fortfarande kvar i Karpalund. Nu är det Campbell soup som har sitt nordiska huvudkontor där.

Clifford Johansen

044-18 56 40

clifford.johansen@kristianstadsbladet.se