Annons

BR på C4 Shopping har stängt

Leksaksbutiken håller inte öppet längre på grund av koncernbolagets konkurs.
Kristianstad • Publicerad 29 december 2018
BR på C4 Shopping har stängt efter en konkurs.
BR på C4 Shopping har stängt efter en konkurs.Foto: /KB

Danska företaget Top Toy, som driver BR och Toys R Us, meddelade sin personal på fredagen att koncernen gått i konkurs och att affärerna stänger.

Till danska tidningen Ekstrabladet sa Lars Bo Kirk, presstalesperson på Top-Toy, att drygt 50 butiker håller öppet i Norden fram till nyår.

Annons

Men BR på C4 Shopping har redan stängt. BR på Galleria Boulevard är stängd sedan tidigare.

Först var beskedet att alla som köpt presentkort inte kunde få pengarna tillbaka för dessa. Kritiken mot Top Toy blev massiv i sociala medier.

En som reagerade mot var Emely Ljung som bor i Arkelstorp. Hennes två yngsta barn fick presentkort på hundra kronor var i julklapp.

– De borde inte sålt presentkorten om de visste att butiken befann sig i ett konkursläge. Vi är väldigt upprörda. De har lurat en massa familjer.

På lördagsförmiddagen backade dock Top Toy om det tidigare beskedet. Pengar ges tillbaka för presentkort köpta efter den 30 november eller senare.

– Det är jättebra. Då har de förstått att de inte kunde göra så här, säger Emely Ljung.

Men även de som köpt presentkort före 1 december kan få pengar tillbaka. Om man till exempel har handlat på kredit eller faktura har man skydd via konsumentkreditlagen som säger att konsumenten ska kunna rikta samma krav mot kreditgivaren som mot företaget man har handlat av.

– Då ska man höra av sig till kreditgivaren och säga att man inte har kunnat utnyttja sitt presentkort. Därför är det bra att gå tillbaka och kontrollera hur man betalade för sina varor, säger Hans Lundin till TT.

Också fabriksgarantin ger konsumenten ett skydd.

– Om man har köpt en produkt med fabriksgaranti, som en spelkonsol, går det alltid att vända sig till tillverkaren under garantiperioden.

Annons

Att reklamera en vara efter en konkurs är inte omöjligt, men blir ändå avsevärt knepigare när det inte finns någon butik att gå tillbaka till.

– I så fall får man vända sig till tillverkaren. Men de måste i sin tur veta vilken leverantör som butiken har köpt in varan av och det gör det hela betydligt mycket svårare, säger Hans Lundin.

Lukas ErnrydSkicka e-post
TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons