Brandflyg sätts in över nordöstra Skåne – ”En del av krishanteringen”

Kristianstad Artikeln publicerades
Anders Trönnberg är en av piloterna som nu letar efter bränder från luften.
Foto: Tommy Svensson
Anders Trönnberg är en av piloterna som nu letar efter bränder från luften.

Över stora delar av södra Sverige har brandspaning från luften satts in i värmeböljan. Skåne har varit en blind fläck på kartan. Tills nu.

Säga vad man vill om flygare, men artiga är de. Efter ett bestämt ”god förmiddag” till flygtornet på Kristianstad Österlen Airport och en ordentlig genomgång av utrustningen är pilot Anders Trönnberg redo för start.

– David Z, 85 knop, fri terräng, landning med full klaff. Kristianstadstornet, då är vi redo att baxa ut. Avser gå västerut efter flygtornet.

Det är svårt att hänga med i harangerna mellan pilot och flygledning, men upp kommer vi i alla fall, på dagens spaning efter bränder.

Brandflygets uppgift är att upptäcka bränder i ett tidigt skede.
Foto: Tommy Svensson
Brandflygets uppgift är att upptäcka bränder i ett tidigt skede.

Det är Länsförsäkringar Göinge Kristianstad som i samarbete med Flygklubben Kristianstad står bakom satsningen med brandflyg över nordöstra Skåne och Österlen. Sedan i torsdags flyger klubbens piloter nu en rutt på en timme och en kvart, en gång om dagen. Piloterna tar sikte på Vinslöv, för att sedan vika av mot Perstorp och Ljungbyhed. Från Söderåsen flyger de ner mot Bjuv, viker av mot Kågeröd, Röstånga, Höör och fortsätter ner till Lövestad.

– Där vänder vi norrut till Brösarp och hem till landning, säger Anders Trönnberg.

Ser piloterna en brand begär de ut den exakta koordinaten på gps och rapporterar den direkt till flygledningen, som kontaktar räddningstjänsten.

– Stora delar av södra Sverige täcks av brandflyg, men inte detta område. Så vi är mäkta glada för detta initiativ, säger han.

Färden går över stora delar av nordöstra Skåne och Österlen.
Foto: Tommy Svensson
Färden går över stora delar av nordöstra Skåne och Österlen.

Från Länsförsäkringar Göinge Kristianstads håll kom idén från några av styrelsemedlemmarna.

– Vi är lite oroliga för läget just nu, säger VD Niklas Larsson.

SMHI:s varning för mycket höga temperaturer ligger kvar över Skåne och med de stora bränderna som rasar på andra håll i landet har många fått upp ögonen för den ödeläggelse en gnista i skogen kan föra med sig. Bränderna i Åhus den senaste veckan, som polisen misstänker har varit anlagda, har inte bidragit till något större lugn.

– Det finns en plan för flygbevakning, till exempel går plan i Kronoberg ibland ner mot Näsum och över till Hässleholm. Det vi vill göra är att komplettera detta under högrisksäsongen, hur länge den nu varar, säger Niklas Larsson.

Normalt sett sker upphandling av flygbevakning från länsstyrelsen, men en sådan process kan ta månader.

– Vi ville agera här och nu och inte vänta.

”Många av våra kunder är engagerade i detta”, säger Niklas Larsson på Länsförsäkringar.
Foto: Tommy Svensson
”Många av våra kunder är engagerade i detta”, säger Niklas Larsson på Länsförsäkringar.

Att få piloterna att ställa upp har inte varit svårt. Överenskommelsen med klubben blev klar i tisdags. På onsdagen hade över trettio medlemmar anmält sitt intresse, varav hälften piloter. Och redan på torsdagen var det första planet i luften.

Det är snabba ryck.

– Ja, man får eld i baken, säger klubbens motorflygchef Tomie Svenre.

På Länsförsäkringar ser man satsningen på flygbevakning som en del i det skadeförebyggande arbetet.

– Det är en extrem situation och det här är en del av krishanteringen. Om vi förebygger en enda brand är vi nöjda, säger Niklas Larsson.

Hur mycket pengar lägger ni på det här?

– Det vet vi inte ännu. Men så länge det är hög risk och det känns meningsfullt så stöttar vi klubben.

Foto: Tommy Svensson

Tillbaka uppe i luften skakar det lite extra när vi flyger in över skogen vid Nävlingeåsen, eftersom det alltid är varmare luft över skog.

Och visst har det hänt att klubbens piloter upptäckt bränder under sina ordinarie flygturer, inte minst på öarna i Immeln. Så trots att inga bränder skymtat när vi går ner för landning denna flygdag, är Anders Trönnberg övertygad om att han och de andra piloterna nu gör ett viktigt jobb.

– Det är ett nödläge i Sverige, då ställer man upp.

Fakta

Brandflyg

En övervakningsmetod för att upptäcka skogsbränder i ett så tidigt skede som möjligt.

Syftet är att minska kostnader för nedbrunnen skog och räddningstjänstens insatser.

Brandflyget gör till skillnad från vattenbombare ingen släckningsinsats.

I Sverige har brandflyg använts sedan 1950-talet.

Visa mer...