Annons

Byte av teleoperatör kan bli dyrt

Många är vi som får telefonsamtal om att byta teleoperatör. Vi lockas med bättre villkor och lägre priser. Ibland blir det ett bra byte, men ibland går det inte alls lika bra. Som för Gullveig Danielsson i Kristianstad.
Kristianstad • Publicerad 2 augusti 2012
Foto: 

Det var i mars i år hon fick ett samtal från teleoperatören Telespar. De erbjöd henne ett paketpris på fast och mobil telefoni. Gullveig var till en början tveksam, hon tyckte att månadskostnaden var ganska hög. Men eftersom hon skulle få ringa till en minutkostnad på noll kronor och bara behövde betala för uppringningen bestämde hon sig till slut för att tacka ja till erbjudandet.

-Jag ringer mycket och det lät bra att få ringa "gratis", säger Gullveig Danielsson.

Annons

-Jag fick aldrig något produktbrev från dem men trodde inte att det skulle vara några problem. Och sen fick jag den första fakturan.

Det visade sig att Gullveigs nya abonnemang tillät henne att ringa 25 timmar i månaden för noll kronor i minuten. Därefter kostade det. Telespar fakturerade över 800 kronor för telefonsamtal, förutom de fasta avgifterna. Gullveig reagerade direkt och skrev till Konsumentverket. Hon ville gå tillbaka till sin gamla operatör.

Saftig sluträkning

Telespar skrev ner fakturan så att Gullveig bara behövde betala abonnemangsavgiften och inträdesavgiften. Gullveig fick också abonnemangstiden avskriven och trodde att saken var ur världen.

Men i samma veva togs Telespars kunder över av operatören Ringia. De skickade ut en sluträkning för abonnemanget till Gullveig. Trots att Telespar sagt till Gullveig att hon inte behövde betala för det årslånga abonnemanget ville Ringia ha över 3000 kronor, vilket är månadsavgiften på 299 för den resterande bindningstiden.

På Ringia säger man att man vill försöka komma överens med Gullveig, men det blir inte aktuellt att skriva av fakturan.

-Om det är så att Gullveig har blivit kund hos oss innan Telespar skrivit av hennes faktura så har inte Telespar rätt att göra den överenskommelsen med henne.

Vill inte kommentera

När Kristianstadsbladet försöker få kontakt med någon ansvarig på Telespar för att kontrollera vilket datum de lovat Gullveig en avskrivning av fakturan, väljer de att inte kommentera.

Gullveig Danielsson vägrar att ge sig.

Annons

-Jag ska prata med kommunens konsumentvägledare så ska hon få hjälpa mig att skriva till Allmänna Reklamationsnämnden, säger hon.

-Jag tänker aldrig mer byta teleoperatör, nu stannar jag hos den jag hade innan Telespar ringde. Jag vill varna andra för att gå på samma nit som jag gjorde.

Cecilia Isberg
Malin Andersson
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons