Det här kan vara nya folkvagnen

Kristianstad Artikeln publicerades

De flesta åker till Mallorca för att bada i det turkosfärgade havet – men vi är på den sköna ön för att stifta bekantskap med en turkosfärgad bilnyhet. Nya Volkswagen T-Cross är tyskarnas minsta suv och modellen sätter verkligen färg på tillvaron med hjälp av tolv spexiga kulörer. Nu är det dags att bekänna färg på Mallorcas tuffa bergsvägar.

Efter att den klassiska folkabubblan vinkat farväl är det storsäljaren Golf som kommer närmast epitetet folkvagn. Men nu lanseras T-Cross som faktiskt kan bli en ny aspirant på titeln. Minstingen i suvfamiljen har nämligen en befriande enkelhet över sig och det ska locka såväl gamla som unga.

Volkswagen ska erbjuda över trettio suvmodeller år 2025 och förutspår att varannan bil som säljs om sex år ska tillhöra den populära bilklassen. Nu är siffran var femte, så nya T-Cross är en viktig kugge i hjulet för att nå målsättningen. Det handlar i grunden om en Polo som legat på sträckbänken och dragits ut på alla håll och kanter. Vips har vi en småsuv som mäter 411 centimeter och det är ju egentligen inte särskilt smått. Ingen blir väl förvånad över att innerutrymmena är förvånansvärt bra och baksätet kan skjutas fjorton centimeter för att antingen prioritera fossingarna eller bagaget. Med stolarna i sin grundposition ryms 385 liter i skuffen och om vi istället talar färgliter så kostar testbilens metallickulör ”Makena Turquois” 6 500 kronor extra.

I maskinrummet erbjuds initialt en trecylindrig bensinmotor på antingen 95 eller 115 hästkrafter. Den första kan bli din från 199 900 kronor och då ingår en femväxlad manuell låda. Vi blir dock mest förtjusta i den större GT-versionen som dessutom har en sexväxlad historia och kan bli din från 223 900. Hostar du upp ytterligare 15 500 kronor så ingår en sjustegad dubbelkopplingslåda som gör T-Cross klart behändigare att umgås med i såväl Palmas stadstrafik som bergsvägarna upp till Chopin-museet i Valldemossa.

Markfrigången är hyfsade arton centimeter men för tuffare strapatser krävs fyrhjulsdrift och här spricker det för nya bubblan.

T-Cross är mer funky och finns enbart med framhjulsdrift. Alla med större behov hänvisas till den hårdrockande storebrodern T-Roc. (CNP)

Willy Priske och Johannes Gardelöf

Tekniska data

Volkswagen T-Cross 1,0 TSI GT

Motor: 3-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 115 hk vid 5 500 varv/min.

Max vridmoment 200 Nm mellan 2 000-3 500 varv/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 255, längd 411, bredd 178, höjd 158.

Tjänstevikt 1 270. Bränsletank 40 liter.

Prestanda: Toppfart 193 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,2 sek.

Förbrukning/Miljö: 6,2 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 140 g/km (WLTP).

Pris: 239 400 kronor.

Plus

Befriande smidig och enkel

Hög standardutrustning

Liten men ändå stor

Trevlig drivlina

Minus

Dags att skrota huvpinnen för gott

Finns inte med fyrhjulsdrift

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.