Annons

Elever tycker att valdebatten var orättvis

Flera av eleverna på Österänggymnasiet upplever att partiernas representanter blev behandlade olika och fick prata olika mycket under torsdagens valdebatt. Men det håller inte arrangören och moderatorn med om.
Kristianstad • Publicerad 25 maj 2018 • Uppdaterad 26 maj 2018
Många elever kände sig besvikna över att deras frågor aldrig fick svar.
Många elever kände sig besvikna över att deras frågor aldrig fick svar.Foto: Kristina Wihlborg

Det var flera elever som Kristianstadsbladet pratade med efter debatten var besvikna, dels för att de upplevde det som att inte alla politiker fick komma till tals på ett rättvist fördelat sätt.

– Till exempel fick Centerpartiet och Kristdemokraterna inte alls prata lika mycket som vissa andra och när SD:s Niclas Nilsson pratade blev han ofta avbruten medan de från andra partier inte blev det, säger en av eleverna och får medhåll av sina kamrater.

Annons

Men främst har de reagerat på att de två frågorna som flest elever önskat i förväg aldrig togs upp till debatt, jämställdhet mellan könen och flyktingpolitik.

– Jag hade mejlat säkert tio gånger och velat att de pratade om kvinnofrågor och jämställdhet, men det togs aldrig upp och jag är jättebesviken över det, säger till exempel en elev.

Moderatorn under debatten, Jan Lindelöf Kristianstads FN-förenings ordförande och aktiv socialdemokrat, håller inte med om kritiken när det gäller hur mycket var och en fick prata.

– Jag känner inget dåligt samvete när det gäller det. Jag var mån om att alla skulle prata. Dock är ju både Christina Borglund och Lena Holst lite mer lågmälda personer, men jag såg när de räckte upp handen och ville ha ordet, säger han.

När de gäller ämnesvalen hade han i förväg fått tre områden han skulle prata om, säger han. Instruktionerna om dem gavs av läraren Fredrik Winberg, även han aktiv socialdemokrat, som arrangerade debatten.

– Vi lärare hade valt ut tre ämnen i förväg som vi upplevde att eleverna var intresserade av och engagerade i och som är mest aktuella i ett lokalt perspektiv. Men naturligtvis var vi tvungna att begränsa oss, säger Fredrik Winberg.

Ämnena som valts ut av lärarna var: klimatet, skolan och segregation. Dock hann ämnet segregation inte tas upp förrän det bara återstod knappt en kvart av den två timmar och en kvart långa debatten.

– Men eleverna kunde mejla in frågor under hela debattens gång och vi fick in hela fyra sidor med mer än 100 mejlade frågor, vilket tyder på ett stort engagemang bland eleverna, säger Fredrik Winberg.

Jan Lindelöf bekräftar att han hade skärmen full av frågor under tiden han ledde debatten och att tiden rann ut när det gällde segregationen.

– Men jag försökte hela tiden återkoppla till politikerna vad eleverna frågade om, men det var omöjligt att få med allt, säger han.

Annons

Att just Niclas Nilsson skulle bli särskilt avbruten och att vissa andra hade svårt att få ordet är heller inget som Fredrik Winberg känner igen.

– Jag såg ingen ojämn fördelning och alla hade möjlighet att räcka upp handen. Det var dessutom inte bara SD som blev avbrutna, det gällde alla partierna. Jag tycker att det är viktigt att ge en mer rättvis bild av debatten, säger han.

Kristina WihlborgSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons