Annons

En hobby för alla åldrar

Det surrar i luften ute på Ripafältet. Ett 30-tal husvagnar står uppställda vid klubbstugan och lite längre bort, i en inhägnad med skylten ”Endast piloter”, står ett gäng män och tittar upp i skyn. För åttonde året är det modellflygläger.
Kristianstad • Publicerad 17 juli 2014
Det gäller att leva sin in i pilotrollen. Robban Nermfors från Genarp gör sig redo för en flygtur.
Det gäller att leva sin in i pilotrollen. Robban Nermfors från Genarp gör sig redo för en flygtur.Foto: Foto: Tommy Svensson
Foto: Foto: Tommy Svensson
Den yngsta och den äldsta piloten på lägret. Otis Skovbye från Degeberga är sju år och Sten Hjalmarsson från Maglehem är 90 år.
Den yngsta och den äldsta piloten på lägret. Otis Skovbye från Degeberga är sju år och Sten Hjalmarsson från Maglehem är 90 år.Foto: Foto: Tommy Svensson

Lägret på Ripafältet varar i en vecka men Jonny Ekdahl från Blästorp nöjer sig inte med det, han stannar i nästan två. Familjen också, trots att han är den enda som flyger.

– Vi har haft två veckors semester innan också, då fick sambon bestämma, säger han.

Annons

Modellflygning tycks handla ganska mycket om fingerprecision och muskelminne. Att komma ihåg på vilket håll man ska dra styrpinnen i relation till vilket håll planet flyger åt och det kan man träna i en simulator på datorn.

– Nästan alla skulle kunna flyga ett plan uppe i luften men landningen, den är utmaningen, säger Jonny Ekdahl.

Själv har han kraschat 14 plan under de sju år han flugit. Flest i början och oftast just i landningen.

Tomas Berggren startar motorn på sitt plan och går ut på fältet. Han bygger alla sina modellplan.

– Han har 17 modeller med sig i år, han hade packat hela husvagnen full, berättar Magnus Göransson från Malmö.

De flesta andra köper sina modeller färdiga. Det är bara motorn och mekaniken som man måste sätta i själv. De billigaste planen kostar runt 2 000 kronor, men uppåt verkar det inte finnas någon gräns. Magnus Göransson köpte sitt nuvarande plan begagnat för 20 000 kronor. Nytt hade det kostat 45 000.

Han ville bli pilot när han växte upp men ett svårt synfel gjorde drömmen ouppnåelig. I stället blev det modellflyg. Han tävlar i vad som kallas konstflyg.

– Det är lite som konståkning. Man får ett schema med ett antal manövrer som man måste ha i sitt program. Dessa ska sedan utföras så bra som möjligt, berättar han.

Magnus Göransson ägnar modellflyget ungefär 15 timmar i veckan. På vintern reparerar och servar han sina modellplan och tränar på simulatorn. På sommaren är han ute och tränar.

Hans sambo är med på Ripalägret men vill inte flyga själv.

– Från början hade jag modellerna uppe i lägenheten, men när jag kom hem med större och större flygplan satte hon ner foten så jag fick flytta ner dem i källaren.

Tor Gasslander
Stina Rosén
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons