En snygg utstickare
Att vi provkör bilnyheter på varmare breddgrader är inget ovanligt – men den här gången finns ytterligare en anledning till att vi befinner oss i Portugal. Volkswagen T-Roc tillverkas nämligen av 3 600 anställda i staden Palmela som ligger mindre än tre mil från Lissabon. Här byggs inte mindre än 400 T-Roc varje dag och ändå är efterfrågan större än tillgången.
Dagens testbil är inget för dig med beslutsångest med tanke på att man kan välja bland trettiofem färgkombinationer och elva olika fälgar. Sedan kan du fortsätta i samma anda in i minsta detalj och när du inte orkar mer så är det bara att lämna över ansvaret till frugan eller barnen – därmed kan alla smaker mättas.
En vit bil med svart tak kan exempelvis ha en knallblå instrumentbräda och det piffar verkligen upp anrättningen. Däremot kan man fråga sig vart den sammetslena plasten i interiören tagit vägen? Här är det hårdplast som gäller men det spelar förmodligen inte någon större roll för målgruppen: moderna människor. Att sitta bekvämt vill dock alla och det gör man i framsätena. Baksätet är trängre men så mäter T-Roc 423 centimeter, vilket är en minskning med 26 cm jämfört med Tiguan.
Att välja motor är däremot inte så svårt med tanke på att utbudet begränsats till en dieselfyra på 150 hästkrafter och en bensinfyra på 190. Vår favorit? Tja, föga förvånande den senare vilken går som ett skott, är fyrhjulsdriven och har en sjustegad dubbelkopplingslåda som standard.
Noll till hundra rullar på 7,2 sekunder och köregenskaperna är riktigt underhållande på de portugisiska vägarna. Det beror inte minst på den progressiva styrningen som är ett arv från Golf GTI. Grundpriset startar från 264 900 kronor för dieseln medan bensinaren går loss på 274 900. Hostar du upp 20 000 kronor ytterligare så ingår GT-paketet och vips får man en heldigital instrumentering, fetbreda sporthjul, mörktonade glasrutor samt ledstrålkastare. Det här är en Volkswagen som bjuder på mycket Roc’n’roll för pengarna. (CNP AB)
Text: Johannes Gardelöf och Bengt Dieden