Annons

Fejkade reor allt vanligare

Rea, utförsäljning och kampanjer. Det är lätt att få intryck av att det alltid är fyndläge i vissa butiker. Men fejkade reor har blivit allt vanligare, enligt Konsumentverket.
Ekonomi • Publicerad 13 november 2018
Begreppet rea får inte användas hur som helst i en butiks marknadsföring. I sina granskningar har Konsumentverket upptäckt flera fall där exempelvis fejkade prisjämförelser har använts. Arkivbild.
Begreppet rea får inte användas hur som helst i en butiks marknadsföring. I sina granskningar har Konsumentverket upptäckt flera fall där exempelvis fejkade prisjämförelser har använts. Arkivbild.Foto: Izabelle Nordfjell/TT

När ord som rea och fyndpriser blinkar till framför dina ögon kan det finnas anledning att vara skeptisk. Att framställa priser som mer förmånliga än de är har blivit allt vanligare för att locka kunder att slå till och plocka fram plånboken.

– I en perfekt värld ska man kunna lita på budskapen i marknadsföringen, men de granskningar vi gjort visar att så inte alltid är fallet, säger Niclas Ernebratt, jurist på myndigheten.

Annons

Konsumentverket har under de senaste åren fokuserat mer än tidigare på prismarknadsföring och granskat branscher som hemelektronikbranschen, sporthandelsbranschen, möbelbranschen och marknaden för barnprodukter.

I september dömdes möbelföretaget Trademax till att betala fyra miljoner i marknadsstörningsavgift för bluffutförsäljningar och för att ha framställt sina priser som mer förmånliga än de var.

Nyligen stämdes också babysajten Jollyroom för fejkade reor och prisjämförelser med påhittade ordinariepris. I avvaktan på en dom har nätbutiken förbjudits, förenat med vite, att fortsätta med sitt sätt att locka med rea.

– I alla granskningar har vi sett mer eller mindre brister. Det stora problemet är med fördelaktiga priser, som framställs stort i marknadsföringen, och som inte stämmer, säger Niclas Ernebratt.

För att få använda begreppet rea ska det handla om varor som ingår i butikens vanliga sortiment, att rean pågår under en begränsad tid och att det rör sig om väsentligt lägre priser än de ordinarie.

– Det är ett problem om ordinariepriset inte använts av butiken i någon som helst eller i väldigt begränsad omfattning, eller väldigt långt tillbaka i tiden så det inte längre blir ett aktuellt jämförelsebelopp, säger Niclas Ernebratt.

Den stora mängden aktörer, inte minst på nätet, gör det svårt för Konsumentverket att granska alla. Hans tips till konsumenter är att använda sig av prisjämförelsesajter och att anmäla tveksamheter till Konsumentverket.

– Det gäller att vara lite sunt skeptisk till alla de här erbjudandena som inte alltid är så fördelaktiga, säger Niclas Ernebratt.

Helena Wande/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons