Fler väljer Pågatåget

Kristianstad

Det gick som Skånetrafiken planerade. Fler väljer Pågatåg sedan Öresundstågen mellan Kristianstad och Malmö inte längre stannar i Höör och Eslöv.

Artikeln publicerades 4 oktober 2011.

Den första resanderäkningen efter Citytunneln öppnade gjordes på Öresundstågen i mars i år. Den visade en liten minskning på Öresundstågen mellan Malmö och Kristianstad. Förklaringen är den väntade, enligt Mats Améen, chefsstrateg på Skånetrafiken.

– Dels har det att göra med att det inte fanns Pågatåg till Hässleholm och Kristianstad tidigare, dels att Öresundstågen från Kristianstad hoppar över Höör och Eslöv.

Skånetrafikens tanke var att fler resenärer skulle välja Pågatåg, så att det inte skulle vara så trångt på Öresundstågen. Mats Améen är nöjd med att det har lyckats. Han tror att tendensen blir tydligare efter den nya räkning av resenärer som görs om tre veckor. Då räknas både resenärer på Pågatåg och Öresundståg.

De nya stationerna i Malmö – Triangeln och Hyllie – hade inte så många resenärer som Skånetrafiken hade beräknat. 25 procent stiger av eller på vid Triangeln, Skånetrafiken hade tippat 36 procent. Mats Améen tror att det beror på att stationen ligger skymd bakom en stor byggarbetsplats och att bussarna inte kör på Rådmansgatan ännu. Inte förrän 2013 är Triangeln helt färdig.

Därför väljer fler fortfarande att kliva av och på tågen vid Malmö C, 56 procent jämfört med beräknade 50 procent.

Vid Hyllie stiger 14 procent av resenärerna av och på, en betydligt lägre siffra än när brotrafiken gick via Svågertorp. En förklaring kan enligt Mats Améen vara att det är svårare att nå Hyllie från motorvägen, men också att fler väljer att åka från andra ställen, eftersom det går att nå Danmark tio minuter snabbare med Citytunneln.