Flygplatsen startar kortflygningar över Skåne

Everöd Artikeln publicerades
Jonas Haak, vd för Kristianstad-Österlen Airport, är stolt över att införa kortflygningar i Skåne och ta upp konkurrensen mot Skånetrafiken.
Foto:Annica Jönsson
Jonas Haak, vd för Kristianstad-Österlen Airport, är stolt över att införa kortflygningar i Skåne och ta upp konkurrensen mot Skånetrafiken.

Från och med idag kommer Kristianstad-Österlen Airport att erbjuda flygtrafik till Kastrup samt till Malmö, Ängelholm och Ystad. Flyget blir en konkurrent till Skånetrafiken.

Tio minuters resväg till Sturup. Tjugo minuter till Ängelholm. De markant kortare restiderna inom länet ska bidra till att göra Skåne rundare och till en enda arbetsmarknad, anser Jonas Haak, vd för flygplatsen. Men framför allt handlar det om att möta en efterfrågan om ökad punktlighet och säker framkomst hos de som dagligen pendlar i Skåne. Ett krav Skånetrafiken inte har kunnat tillgodose.

– Vi vet att det finns många resenärer som inte vågar ta kollektivtrafik till Kastrup, av rädsla för att komma försent och missa flyget. Därför inför vi nu anslutningsflyg till Kastrup, säger Jonas Haak.

För den vanlige pendlaren i Skåne är den andra nyheten desto större: Kortflyg inom Skåne.

– Många pendlare har klagat över att det tar lång tid att färdas över Skåne. De är också besvikna över att de inte säkert vet när de kommer fram. Flyget har väldigt sällan förseningar, vi är mer punktliga, säger Haak och tror det kan locka resenärerna.

Men det tar väl lång tid att resa från Sturup in till Malmö?

– Jo, därför är vi i långt komna förhandlingar om att återuppväcka Bulltofta flygfält och kunna landa där. Det är nära centrum.

Vad blir det för plan ni använder?

– Det är samma som också går till Stockholm. Vi kommer ha det i luften nästan hela tiden, förutom när vi lastar ur och på och tankar. Det blir också ett mer effektivt utnyttjande av besättning och maskin.

En fråga som också har väckts är om planen ska kunna mellanlanda i Hörby.

– Ser vi ett behov och en efterfrågan så kan det bli aktuellt. Efter utbyggnaden av E22 finns det en hel del vägbitar runt omkring och vi för en diskussion med Trafikverket för att se om vi kan använda några av dessa. Alternativet är att även investera i ett amfibieplan och landa på Ringsjön. I så fall kan planen även gå via Hässleholm, och landa på Finjasjön.

Planer finns också på helikoptertrafik för företag som kan betala dyrt för sig och vill specialbeställa taxi-flyg-rutter.

Flygplatsen i Ystad ligger vid Sjöborakan. Där kommer trafiken att spärras av under tiden plan ska landa och starta. Då får bilisterna ledas om via Snogeholmsvägen. I gengäld kan de njuta av den vackra utsikten över Snogeholmssjön under tiden.

Fakta

Aprilskämt

Notera att denna artikel är skriven som ett aprilskämt.

Visa mer...