Förföriska detaljer

Kristianstad Artikeln publicerades

Finns det någon siffra som är så trendig som just tre? Man kan vinna guld, silver eller brons samtidigt som vi gärna äter förrätt, varmrätt och efterrätt. Vid närmare eftertanke så dyker siffran tre upp överallt. Tredje gången gillt, alla goda ting är tre och sedan får vi inte glömma bort talesättet ett, tu, tre. Att japanerna döpt en av sina absolut bästa bilmodeller till Mazda3 är inte så svårt att förstå.

Det är en underbar solnedgång bakom den pampiga Vasco da Gama-bron i Lissabon. Vår själsröda Mazda3 gör sig perfekt i förgrunden och bilens totala avsaknad av karossveck längs sidorna gör den unik.

Japanerna har arbetat efter divisen ”Jinba Ittai” och det filosofiska uttrycket innebär att föraren blir ett med bilen. Det låter kanske som trams – men faktum är att känslan aldrig är långt borta i nya trean. Premiumvibbarna är tydliga och detaljkvalitén god samtidigt som utseendet verkligen förför oss. Att exempelvis dörrarna är svagt konkava syns inte direkt utan uppenbarar sig beroende på ljusets skiftningar. Det är inte ofta vi skriver något om lackeringen – men den är i en klass för sig och det känns inte omotiverat att hosta upp 8 900 kronor extra för testbilens kulör.

Interiören är lika elegant som minimalistisk och här finns inget virrvarr av knappar utan snygga runda analoga mätartavlor med tydliga reglage. Framstolarna är några av de bästa på marknaden men det sker dessvärre på bekostnad av baksätet.

Under huven arbetar en körglad bensinfyra på 122 hästkrafter och eftersom bilen är försedd med ett elsystem på 24 volt så får vi en mildhybrid på köpet. Därmed kan generatorn hjälpa till med en elektrisk knuff vid behov och därmed sänks soppatörsten något.

Mot slutet av sommaren lanseras dessutom världens första bensinmotor med kompressionständning. Maskinen levererar 181 hästkrafter men blir ändå 20 till 30 procent snålare än den testade 122 hästaren som dricker 0,63 liter milen under äventyret i Portugal.

Grundpriset börjar från 229 900 kronor och redan då är standardutrustningen riktigt hög. Vad sägs om exempelvis 18-tummare, ljudanläggning med åtta högtalare samt en 8,8 tums pekskärm som inkluderar backkamera och navigation? Mazda3 har alla förutsättningar att bli klassens nya 1:a. (CNP)

Bengt Dieden och Johannes Gardelöf

Tekniska data

Mazda3 2.0 Skyactiv-G Hatchback Sky

Motor: 4-cyl bensin med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Max effekt 122 hk vid 6 000 varv/minut.

Max vridmoment 213 Nm vid 4 000 varv/minut.

Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: torsionsaxel.

Styrning: Elservo. Vändcirkel 10,6 meter.

Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.

Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 273, längd 446, bredd 180, höjd 144.

Tjänstevikt 1 274. Bränsletank 51 liter.

Prestanda: Toppfart 197 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,4 sek.

Förbrukning/Miljö: 6,3 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 142 g/km (WLTP).

Pris:229 900 kronor.

Plus

Generöst garantipaket

Snygg formgivning

Spännande teknik

Hög detaljkvalité

Minus

Dålig bakåtsikt (backkamera ingår)

Begränsat utrymme i baksätet

Visa mer...
Välkommen att kommentera Har du synpunkter på eller reflektioner kring det som sägs i texten? Välkommen att skriva en kommentar via tjänsten Ifrågasätt. Tänk på att hålla dig till ämnet och diskutera i god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Kritisera och bemöt gärna argumenten men tänk på att inte angripa personen bakom åsikten. Kristianstadsbladet och Ifrågasätt förbehåller oss rätten att ta bort kommentarer vi bedömer som olämpliga.