Förföriska detaljer
Det är en underbar solnedgång bakom den pampiga Vasco da Gama-bron i Lissabon. Vår själsröda Mazda3 gör sig perfekt i förgrunden och bilens totala avsaknad av karossveck längs sidorna gör den unik.
Japanerna har arbetat efter divisen ”Jinba Ittai” och det filosofiska uttrycket innebär att föraren blir ett med bilen. Det låter kanske som trams – men faktum är att känslan aldrig är långt borta i nya trean. Premiumvibbarna är tydliga och detaljkvalitén god samtidigt som utseendet verkligen förför oss. Att exempelvis dörrarna är svagt konkava syns inte direkt utan uppenbarar sig beroende på ljusets skiftningar. Det är inte ofta vi skriver något om lackeringen – men den är i en klass för sig och det känns inte omotiverat att hosta upp 8 900 kronor extra för testbilens kulör.
Interiören är lika elegant som minimalistisk och här finns inget virrvarr av knappar utan snygga runda analoga mätartavlor med tydliga reglage. Framstolarna är några av de bästa på marknaden men det sker dessvärre på bekostnad av baksätet.
Under huven arbetar en körglad bensinfyra på 122 hästkrafter och eftersom bilen är försedd med ett elsystem på 24 volt så får vi en mildhybrid på köpet. Därmed kan generatorn hjälpa till med en elektrisk knuff vid behov och därmed sänks soppatörsten något.
Mot slutet av sommaren lanseras dessutom världens första bensinmotor med kompressionständning. Maskinen levererar 181 hästkrafter men blir ändå 20 till 30 procent snålare än den testade 122 hästaren som dricker 0,63 liter milen under äventyret i Portugal.
Grundpriset börjar från 229 900 kronor och redan då är standardutrustningen riktigt hög. Vad sägs om exempelvis 18-tummare, ljudanläggning med åtta högtalare samt en 8,8 tums pekskärm som inkluderar backkamera och navigation? Mazda3 har alla förutsättningar att bli klassens nya 1:a. (CNP)
Bengt Dieden och Johannes Gardelöf