Försäljning av fryst färdigmat minskar

Kristianstad Artikeln publicerades

Hästköttsskandalen har förändrat kundernas köpvanor. Försäljningen av fryst färdigmat sjunker, medan Maxi Kristianstad nu anställer en tredje kock i butikens varmkök.

– Det uppskattar man som färskvaruansvarig, säger butikschefen Johan Haglund.

– Vår egentillverkade färdigmat ökar hela tiden. Det märkte vi av redan innan avslöjandet om hästkött i lasagne, men det bidrar givetvis till ännu mer försäljning. Jag tror att mycket av framgången i vårt koncept är smakupplevelsen, av hemlagat och inte fabrikstillverkat. Att vi använder bra råvaror och att kunderna ser vad de köper. Vi säljer slut varje dag.

Johan Haglund påpekar att det inte är några dussinkockar utan mathantverkare de har i sitt varmkök. Nu anställer man den tredje kocken och har dessutom tre i kallköket som gör sallader, baguetter, smörgåstårtor med mera.

– Jag har inga exakta siffror på försäljning av fryst färdigmat. Men hela segmentet har drabbats av en nedgång, inte bara Findus utan alla märken. Däremot märks inget förändrat köpmönster när det gäller färska eller frysta råvaror. De köper kunderna precis som förut.

Frågvisa kunder

Stefan Karlsson, butikschef på Domushuset, ger samma svar:

– Försäljningen av fryst färdigmat har minskat och i någon mån också på det färska. Det är rätt naturligt efter sådana avslöjanden. Det går en tid, folk glömmer och sedan är försäljningen uppe på samma nivå.

– Det vi märker i dag är att folk ställer mycket mer frågor och är oroliga. Det är inte hästköttet i sig man är orolig för, utan att tillverkarna farit med osanning om vad maten innehåller.

– Vi har självklart tagit bort de varor som varit aktuella, säger Stefan Persson som är butikschef på Willys.

– Däremot har vi inte gått in och mätt enskilda varor. Det är för tidigt, och därför har jag inget svar att ge om försäljningen påverkats.