Inbromsning för Pernod Ricard

Ekonomi ,
Pernod Ricard har motvind i Indien. Arkivbild.
Foto:

Den franska sprittillverkaren Pernod Ricard, som bland annat äger varumärket Absolut Vodka, redovisar en försäljning på två miljarder euro under kvartalet som avslutades i mars, en ökning med 3 procent jämfört med ett år tidigare.

Under kvartalet före låg tillväxten på 4 procent.

Inbromsningen i försäljningstillväxt förklaras bland annat av en svag utveckling i Indien och att det kinesiska nyåret kom tidigare i år än året före.

Försäljningsökningen var dock högre än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en försäljningsökning på 1 procent, enligt en Reutersenkät.

Bakslaget i Indien hänger samman med att regeringen dragit in stora sedlar, vilket slagit mot konsumtionen. Därtill kommer ett nytt indiskt förbud mot alkoholförsäljning i närheten av motorvägar.