Annons

Karin: Detta upplever jag som ett hån

Denna gång var det rejält med telefonsamtal. Tyvärr fick inte allt plats. Här får ni ett urval av vad läsarna tänker på och känner.
Publicerad 23 oktober 2018
Färdtjänsten uteblev för Karins man. Ersättningen på 19 kronor hade inneburit en kostnad på 30 kronor att lösa ut.
Färdtjänsten uteblev för Karins man. Ersättningen på 19 kronor hade inneburit en kostnad på 30 kronor att lösa ut.Foto: Torun Börtz

För två veckor sedan ringde Karin in om att färdtjänsten uteblev efter att hon ha varit på ishockey i Kristianstad med sin man som har elrullstol. Men bokningen hamnade inte rätt och lades på nästa dag i stället. Karin tog då bilen.

– Nu vill jag berätta vad som hände sen.

Annons

Hon ringde Skånetrafiken och fick beskedet att hon kunde få kompensation för bilresan. En avi kom sedan i brevlådan.

– Den var 18,90 kronor. Men det kostade 30 kronor att lösa ut den i en butik. Så det hade kostat oss elva kronor att få ut ersättning. Detta upplever jag som ett hån.

Anna Fjellner, pressansvarig på Skånetrafiken, berättar att Skånetrafiken använder Swedbanks kontoregister för att hantera utbetalningar.

– Om man anmäler sig till registret så kommer utbetalningar från oss direkt in på ditt konto i banken och det räcker att kunden talar om sitt personnummer. Kunden behöver inte berätta för oss vilket kontonummer man har.

Om man inte är anmäld skickas istället en utbetalningsavi till kundens folkbokföringsadress, vilket skedde i Karins fall.

– Många ställen kan lösa in denna, till exempel ICA-affären, och de har rätt att ta betalt för sådana tjänster. Om kunden tar med utbetalningsavin till sin bank istället sätts pengarna in på kontot utan kostnad.

– Det finns information på baksidan på utbetalningsavin hur man gör när man anmäler sitt konto istället för vår hemsida.

Ove Olsson klagar på gatubelysningen mellan Oppmanna och Arkelstorp.

– Jag har varit i kontakt med kommunen som sagt att de ska ta hand om det. Men inget händer.

Frågan har tidigare varit uppe i jourhavandespalten. Det är Trafikverkets väg, men kommunens belysning. Dock är stolparna, som alltså Trafikverket ansvarar för, gamla och i dåligt skick. På sikt ska Trafikverket ta över både ägande och förvaltning av belysningen på en stor del av de statliga vägarna i Sverige. Det är dock inte säkert om Oppmannavägen blir en av dem. En större utredning pågår just hos Trafikverket.

Annons

Henrik Wester, informatör på C4 Teknik, bekräftar att så fortfarande är fallet.

– Vi driftar om det kan göras genom en enkel åtgärd, men vi investerar inte i någon annans anläggning.

Att Ove trodde att kommunen skulle lösa problemet, beror sannolikt på ett misstörstånd, säger Wester.

– Ofta får vi en signal om att något är fel och då svarar vi att "vi tittar på det". Det kan uppfattas som att vi också ska laga något, men så är inte fallet.

Svea i Bromölla vill skicka ett tack till en kvinna som hjälpte henne i torsdags i förra veckan vid återvinningstationerna på Tians väg.

– Min gick i baklås med nycklarna inuti. Hon körde mig först hem för att jag skulle se om jag hade extranycklar. Det hade jag inte. Sedan körde hon mig till verkstaden som hjälpte mig. En stor kram till denna kvinna.

Lukas ErnrydSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons