Klart att Skyways startar från Everöd

Kristianstad Artikeln publicerades

EVERÖD. Flygbolaget Skyways flyttar till Kristianstad för att börja trafikera linjen Kristianstad-Arlanda. – Ja, med eller utan konkurrens, säger marknads-chef Olav Nielsen. – Vi etablerar oss på orten och är på plats minst samma dag som SAS slutar. Han lovar sju avgångar per dag (två fler än SAS) och räknar med ett passagerarunderlag på 130000 per år. Mellan 35-40 personer behöver nyanställas.

Flygbolaget Skyways besökte Kristianstad Airport i Everöd i går och presenterade sitt koncept för att ta över flyget till Stockholm när SAS lägger ner den 27 oktober.
– Vi är trovärdiga som flygbolag, säger Olav Nielsen. Och med det menar jag att vi har flygplan, personal och långsiktig planering.
Skyways var först ut att visa intresse för att flyga på Everöd. Olav Nielsen medger att det har gått väldigt fort, men menar att sträckan är idealisk för ett svenskt regionalflyg som Skyways.
– Vi har tre flygplanstyper i vår flotta och sätter inledningsvis in några Fokker 50, som tar 50 passagerare. Det är visserligen mindre plan än vad SAS flyger med, men istället ger vi tre alternativ till avgångstider på morgonen och ser det som en förbättring. Kristianstadsmarknaden har sakta minskat de senaste åren och bara under januari-mars i år rör det sig om 15 procent. Samtidigt har SAS dragit ner en tur från sex till fem avgångar per dag.
I antal passagerare har siffrorna minskat från normalt 160000 till 125000 per år. Skyways beräkningar handlar om total 130000 resenärer i vardera riktningen.
– Det är med vår kostnadsutveckling som bubblorna i champage, de stiger sakta uppåt. Samtidigt är det så att våra kostnader har inte utvecklats lika länge som vad de har inom SAS. Alla har lägre löner och vi har kontroll på våra kostnader.
– För oss är Kristianstad en stor och bra marknad, som innebär en tioprocentig volymökning. För SAS är den liten och handlar om promille.
Skyways ser regionens storlek som mycket intressant och var snabbast med att visa intresse för flyglinjen. Men det finns, enligt flygplatschefen Thomas Bengtsson, fler flygbolag som vill tävla om linjen. Kristianstadsbladet har varit kontakt med Malmö Aviation och Gothia Airlines, som båda tittar på Kristianstad.
– Vi är väldigt intresserade, säger informationschef Lotta Gröhn i Malmö. Vi har dragit igång en utredning, men det är inget man gör på en dag. Det handlar om veckor eller månader innan vi kan presentera ett konkret förslag.
Från Malmö Aviations sida talar man om flyg på Kristianstad-Bromma. Även Gothia Airlines i Göteborg svarar ja på frågan om man är intresserad av Kristianstad:
– Vem som är bäst ämnad för att driva verksamheten är fortfarande en helt öppen fråga, säger Peter Jansson, chef för flygavdelningen.
– Jag tror till exempel, utan att gå in på detaljer, att vi kan erbjuda lägre biljettpriser än Skyways.
Däremot väljer man på Nordic Airlink i Umeå, som går in efter SAS på sträckan Skellefteå-Arlanda, att hålla sig i de nordligare regionerna.
– Vi har inte riktigt grepp på södra Sverige, säger vice vd-n Ulf Grönlund.
Skyways mötte inte bara flygplatsledningen under gårdagens visit på Kristianstads Airport, utan också kommun- och näringslivsrepresentanter.
– Från kommunens sida är nu en långsiktig lösning väldigt viktig, säger kommunalråd Bo Kristiansson. Vi vill att såväl näringslivet som privatresenärerna får ett bra flygmöjligheter.
Kommunalrådet har bjudit in Region Skåne och näringsliv till rådhuset och ett möte om flyget på onsdag. Frågor som då ska diskuteras är bland annat om flygtiderna inte är anpassade till behoven och om man reser med andra alternativ.
karin.hallengren
@kristianstadsbladet.se