Lastbilschauffören dömd till fängelse

Kristianstad Artikeln publicerades

Den 62-årige lastbilschaufför som var inblandad i den svåra tågolyckan i Nosaby fredagen den 10 september förra året dömdes på måndagen till ett år och två månaders fängelse.

Lastbilschauffören fälldes helt enligt åtalet för grov vårdslöshet i trafik, grovt vållande till annans död och grov vållande till annans kroppsskada.

Tingsrätten dömer helt ut lastbilschaufförens beteende när han fastnat med sin lastbil och släp med fem ton pellets mellan bommarna.

Lastbilschauffören hävdade i rättegången att det måste börjat blinka rött så sent och bommarna börjat fällas så tidigt att han inte hann över spåren och att det berott på felaktigheter i tekniken. Tingsrätten anser det dock bevisat att bommar och signaler fungerat som de skulle.

Anledningen till att chauffören fastnade mellan bommarna var därför, enligt rätten, att han antingen inte varit tillräckligt uppmärksam och därför sett att det blinkade rött för sent, eller att han chansat på att hinna över innan bommarna fälldes. Tingsrätten skriver i domen att mannens beteende att gå ur bilen och för hand försöka få upp bommen framför bilen var "så långt ifrån rationellt handlande man överhuvudtaget kan komma".

Alla chaufförer bör, enligt tingsrätten, veta att man i en sådan situation ska köra rakt genom bommarna.

Rätten skriver vidare: "Inte nog med att han betett sig ytterligt oförnuftigt, han har inte heller agerat tillräckligt skyndsamt när han valde att gå ur bilen i stället för att omedelbart forcera den fällda bommen". Lastbilschauffören har därmed, enligt tingsrätten, av grov vårdslöshet orsakat att två tågförare omkom samt en kvinnlig tågmästare och ett 50-tal passagerare skadades.

Fängelsestraffet motiveras med hänsynen till den allmänna rättskänslan.

Försvarsadvokaten Leif Silbersky förutskickade redan vid rättegången att en fällande dom skulle överklagas.

Silbersky gjorde ett stort nummer av att sex bilister vittnat om att såväl bommar som ljud- och ljussignaler betett sig konstigt dagen före olyckan.

Rätten konstaterar dock att fyra vittnesmål om att bommarna gått ner och upp utan att det kommit något tåg har fått en naturlig förklaring. Banverkets olycksutredare Lars-Erik Bergqvist berättade då att en traktor med harv vid flera tillfällen passerat spåret på ett otillåtet ställe. Harven utlöste samma indikation som om ett tåg passerade och det ledde till att bommarna fälldes.

Rätten utesluter inte att de två andra vittnena för sent sett att det började blinka rött.Tingsrätten fäster större vikt vid att de två förare som närmade sig järnvägen från var sitt håll samtidigt som den 62-årige chauffören uppgett att de i god tid sett att det börjat blinka rött.

Lennart Svenezon

044-18 55 68

lennart.svenezon@kristianstadsbladet.se