Annons

Malmö drar flest turister

Malmötrakten utvecklas bäst för turism i Skåne. Det är också just den delen Region Skåne marknadsför, vilket kan förklara en del av ökningen.
Kristianstad • Publicerad 20 februari 2012
Vy över Malmö.
Vy över Malmö.Foto: 

När Skåne som helhet har ökat andelen kommersiella gästnätter med 2 procent, har Malmötrakten (med Trelleborg och Lund) ökat cirka 6 procent. Det är bättre än såväl Stockholm – som ökat 5,4 procent – och Göteborg på 2,6 procent.

Totalt hade Skåne 4,5 miljoner gästnätter under 2011. Cirka 927 000 av dessa var utländska. De allra flesta från Danmark, som är den största gruppen, men även utomnordiska besökare har ökat. Bara från Tyskland kom det 200 000 gästnätter.

Annons

Besökare till arenan

I Kristianstad har såväl VM i handboll som världsscoutlägret genererat fler besöksnätter. Även arenan beräknas kunna dra fler besökare. Totalt har Skåne nu fått 65 000 nya stolar i olika arenor, varav 35 000 under tak.

Tourism in Skåne, regionens bolag som marknadsför länet, tror även att de nya flyglinjer från Malmö Airport kommer att locka fler besökare. Totalt finns det 300 000 nya flygstolar årligen, till bland annat Italien, Spanien, Skottland och Malta.

Strategin från Tourism in Skåne är just att marknadsföra och sälja in Malmö när de är utomlands. Det baseras på antagandet att det inte går att marknadsföra regioner (med få undantag, som Provence och Toscana), men däremot storstäder.

Hitta smarta modeller

– Vi måste lyfta ut det som är känt och hitta smarta modeller, eftersom vi inte har obegränsat med pengar. I London skulle vi aldrig kunna köra fram Kristianstad, har bolagets vd Pia Jönsson-Rajgård tidigare sagt till Kristianstadsbladet i en intervju.

Däremot tror hon att Kristianstad kan utveckla sina tillgångar.

– Med exempelvis Vattenriket har Kristianstad en klockren träff, det är en grej som borde kommersialiseras mer och som kan föras fram mer. Men då gäller det att se till att ha något att sälja till dem som kommer. Upplevelser, hotell med mera. Folk åker ingenstans om det inte finns någon anledning att resa dit.

Taner Caliskan och Louise Cronholm
Clifford Johansen
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons