Annons

Nakna medarbetare i Absoluts nya kampanj

Medarbetarna visar allt i företagets nya kampanjfilm. ”En metafor för att vi inte har något att dölja”, säger marknadsdirektör Craig Johnson.
Åhus • Publicerad 6 februari 2018 • Uppdaterad 7 februari 2018
”Det är en metafor för att vi inte har något att dölja” säger marknadsdirektör Craig Johnson om nakenheten i företagets nya kampanjfilm.
”Det är en metafor för att vi inte har något att dölja” säger marknadsdirektör Craig Johnson om nakenheten i företagets nya kampanjfilm.Foto: Pressbild

Tanken med kampanjfilmen är att marknadsföra sig som ett transparent företag. Absolut väljer att lyfta sitt hållbarhetsarbete och att allt tillverkas lokalt i Åhus.

– 28 av våra medarbetare deltar i filmen och alla är nakna. Det är en metafor för att vi inte har något att dölja, säger Craig Johnson, global marknadsdirektör på Absolut.

Annons

Den nya kampanjen består av en längre film som med viss humor berättar om tillverkningsprocessen samt en rad kortare klipp. Filmen anspelar på introduktionsfilmer till nyanställda.

Medarbetarna som är med i filmen har alltså inga kläder, däremot är deras mest privata delar pixlade. Men att det enbart skulle handla om ett enkelt PR-trick håller Craig Johnson inte med om.

– Vi använder inte nakenhet för nakenhetens egen skull utan för att visa att vi är transparenta med hur vodkan tillverkas.

Kan det vara problematiskt att marknadsföra alkohol?

– Vi har rätt att berätta vår historia och tycker att det är bra att visa mer om hur tillverkningen går till. Det finns mycket förvirring kring hur vodkan produceras, säger Craig Johnson.

Kampanjen släpptes på tisdagsmorgonen och riktar sig till marknader i 35 länder.

Craig Johnson är global marknadsdirektör och har koordinerat den nya kampanjen.
Craig Johnson är global marknadsdirektör och har koordinerat den nya kampanjen.Foto: Pressbild
Hilda ÄrlemyrSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons