Nakna medarbetare i Absoluts nya kampanj
Tanken med kampanjfilmen är att marknadsföra sig som ett transparent företag. Absolut väljer att lyfta sitt hållbarhetsarbete och att allt tillverkas lokalt i Åhus.
– 28 av våra medarbetare deltar i filmen och alla är nakna. Det är en metafor för att vi inte har något att dölja, säger Craig Johnson, global marknadsdirektör på Absolut.
Den nya kampanjen består av en längre film som med viss humor berättar om tillverkningsprocessen samt en rad kortare klipp. Filmen anspelar på introduktionsfilmer till nyanställda.
Medarbetarna som är med i filmen har alltså inga kläder, däremot är deras mest privata delar pixlade. Men att det enbart skulle handla om ett enkelt PR-trick håller Craig Johnson inte med om.
– Vi använder inte nakenhet för nakenhetens egen skull utan för att visa att vi är transparenta med hur vodkan tillverkas.
Kan det vara problematiskt att marknadsföra alkohol?
– Vi har rätt att berätta vår historia och tycker att det är bra att visa mer om hur tillverkningen går till. Det finns mycket förvirring kring hur vodkan produceras, säger Craig Johnson.
Kampanjen släpptes på tisdagsmorgonen och riktar sig till marknader i 35 länder.