Nytt fall av Bank-ID bluff – kvinna lurad på 60 000 kronor

Hässleholm Artikeln publicerades
Foto: Jessica Gow/TT

Kvinnan i 70-årsåldern blev lurad av en uppringare att använda sitt Bank-ID. Genom bluffen kom bedragarna över 60 000 kronor. Polisen varnar nu på nytt för bedragarna.

– Man ska aldrig logga in på sitt mobila Bank-ID på uppmaning av någon annan, om man inte själv söker kontakt med banken, säger Robert Loeffel, presstalesperson på polisen.

Det var förra onsdagen som en kvinna i 70-årsåldern som bor i Hässleholm blev uppringd av en kvinna som uppgav sig komma från ett kreditinstitut. Uppringaren påstod att ett lån hade tagits i målsägarens namn och att hon behövde logga in via Bank-ID på sin bank för att de skulle kunna stoppa lånet.

Kvinnan i 70-årsåldern gick på lurendrejarens uppmaning som på det sättet kom över 60 000 kronor. Hennes bank lyckades dessutom stoppa ytterligare en överföring som låg på 109 000 kronor.

Polisen har flera gånger förr varnat för den här typen av bedrägerier, som är vanliga och ofta sofistikerade. De som ringer har ofta mycket information om offret, så som namn, personnummer och vilken bank man har. Robert Loeffel säger att bedragarna ofta är fräcka och tar till många olika metoder. I det aktuella fallet handlade det om ett påstått lån.

– Ett nytt tillvägagångssätt vi ser att bedragarna ringer och säger att de ser en pågående transaktion och att man absolut inte ska röra inloggningen till sin bank. Vad tror du folk gör då? Jo de loggar in direkt, konstaterar Robert Loeffel.

Polisens budskap för att värja sig mot bluffarna är glasklart: Använd inte Bank-ID på uppmaning av någon annan när du blir uppringd.

En bank eller annan myndighet skulle aldrig ringa upp och uppmana någon att använda sitt Bank-ID.