Ord står mot ord

Kristianstad Artikeln publicerades

Lise-Lott Ek hoppades få två nya rum till jul. Byggfirman stötte på problem, nu vill Lise-Lott Ek inte betala mer och firman vill inte bygga klart.

Lise-Lott Ek ville göra om sitt sommarställe vid Degeberga till ett hus där hon kunde bo året runt. Om hon byggde ut 20 kvadratmeter skulle hon få plats med ett större badrum, ett gästrum och en klädkammare. Hon ringde firman X-tra Lagom Produktion i Vittskövle och kände att allt stämde när hon träffade Leif Halvarsson och Maria Davidsson Halvarsson. De skulle hon våga anlita, medan hon arbetade i Karlstad på veckorna. Byggarna satte igång, men stötte på problem. Golvet i badrummet måste stabiliseras för att bli jämnt innan de kunde börja. Lise-Lott Ek visste att golvet behövde göras vid och fick veta att det skulle ta tre–fyra dagar extra.

Det tyckte hon var okej. Hon fick rapporter och bilder på mejl om hur arbetet fortskred, men när hon kom ned till huset varannan helg tyckte hon att det inte hade hänt så mycket från gång till gång. Samtidigt har hon betalat hela räkningen på 226 000 kronor, som var det pris de kom överens om från början.

– Jag får en känsla av att när jag har betalt mina pengar drar de ned tempot här och jobbar inte här lika mycket längre, säger hon. Leif Halvarsson anser däremot att komplikationer har försenat arbetet. När badrumsgolvet hade stabiliserats måste det torka ordentligt för att inte fukt ska sätta sig i huset. Dessutom måste badrummet byggas ut ytterligare en bit.

Han hävdar också att Lise-Lott Ek har ändrat sig flera gånger och velat bygga på andra sätt än de har planerat, till exempel vill hon ha en vägghängd toalett med inbyggd vattentank och en annan lösning för duschen. Materialet har ofta kommit sent. Det har gjort att arbetet tar längre tid.

För några veckor sedan började det storma och vinden slet av det innertak de hade gjort och vatten rann in.

Då måste både taket och en vägg där vattnet gått ned torkas med avfuktare innan de kunde fortsätta att ställa i ordning rummet.

– Jag beräknade att arbetet skulle ta cirka fem veckor. Det skulle det ha gjort om det inte varit de extra bitarna, säger Leif Halvarsson.

När Lise-Lott Ek kom ned till huset efter stormen blev hon chockad. Utanför dörren stod matsopor, som hon var rädd skulle dra till sig råttor. Någon hade fimpat i hennes ljusstake. Plåttaket var inte lagt.

Hon blev arg och kallade arbetarna för "jävla svin". Då förklarade Leif Halvarsson att hans anställda inte ville komma tillbaka och arbeta i huset.

De kände sig kränkta, inte bara för att hon kallat dem svin utan framför allt för att hon ifrågasatte deras kunnande eftersom de är från Polen, även om de nu bor i Sverige.

– Jag tog en svensk firma för att jag ville ha det ordentligt gjort. Att kalla dem polacker tycker jag inte är att kränka. Jag är absolut ingen rasist, säger Lise-Lott Ek.

Leif Halvarsson beräknar att det återstår två veckors arbete för två personer och det skulle kosta Lise-Lott Ek ytterligare 94 500 kronor. Hon har i stället anlitat en vän som ska göra färdigt. Hon är besviken. I helgen hade hon en annan byggare på plats för att dokumentera vad som gjorts och upptäckte då att vattnet inte rinner ned som det ska i golvbrunnen, vilket Leif Halvarsson betvivlar.

Lise-Lott Ek hävdar också att de mörka trägolven skadats när byggarbetarna gått fram och tillbaka med byggmaterial. De slipades i somras just innan tillbyggnaden skulle göras.

– Vi lade papp där vi skulle gå och sa till henne att det här kommer att bli väldigt skitigt, men då sa hon att det gör ingenting för hela golvet skulle slipas och lackas om, eftersom det inte hade blivit bra den första gången, säger Leif Halvarsson.

Lise-Lott Ek har nu vänt sig till Konsumentombudsmannen för att få råd.

Hon kommer att anmäla byggföretaget till Allmänna reklamationsnämnden för försenat arbete, förstörda saker och priset som blev dyrare.

– Jag gladde mig så mycket över det här. Jag älskar mitt hus. Det här känns som en dyrköpt läxa.